Dag vriend, Je hebt een heel verhaal verteld over je zoektocht naar een vriend. Jij wilt een vriend die jou wat geeft, niet een die jou te veel energie kost. Je eerste vriend daar had jij wel een goede band mee, maar niet de band die jij wilde. Wat ontbrak er dan aan? Hij gaf te weinig en vroeg te veel?
Je hebt vriendschap en seks. Het kan samengaan, dat is waarschijnlijk wat jij verkering noemt. Jullie relatie werd te saai zeg je. Verkering houdt in dat jij je exclusief bindt aan een persoon, maar daar was, en ben jij, nog niet klaar voor. Die jongen was ook niet iemand waar jij zo'n exclusieve band mee wilt hebben.
Je kwam een andere jongen tegen en die gaf jou meer wat je zocht, maar blijkbaar ben je daar ook al op uitgekeken aan het raken.
De vraag is, wat zoek jij eigenlijk? Als ik je verhaal zo lees dan zoek jij eigenlijk vooral aandacht, iets dat jij mist. Vind je iemand die aan jou verlangens voldoet dan wil je hem gelijk claimen, maar zo werkt dat niet.
Liefde is een kwestie van geven en nemen. Op jouw leeftijd ben je eigenlijk ook nog niet echt toe aan een vaste relatie.
Je zegt dat je ouders gescheiden zijn en meestal wonen kinderen van gescheiden ouders bij hun moeder. Ik neem aan dat dat bij jou ook zo is. Dan mis je toch de band met je vader. Misschien zie je hem wel regelmatig maar zoals vaders er voor hun kinderen kunnen zijn dat kan hij niet meer.
Misschien is dat de leegte die jij probeert op te vullen, maar dan vanuit een verkeerd uitgangspunt. Jij wilt iemand die er voor jou is, en dan exclusief, alleen voor jou.
De leukste vriend gaat nu voor 11 maanden naar Chili, dus dat is over. De eerste is wel een soort van vriend, maar niet zoals jij wilt en hij zoekt blijkbaar net zo aandacht bij jou als jij bij hem. Hij laat jouw sociale batterij leeglopen zeg je. Dat krijg je als je vriendschap zoekt uit egoistische motieven.
Zoals ik al zei, er is vriendschap en seks. Vriendschap is liefde zonder seks. Jongens die op meisjes vallen kunnen een hele innige vriendschap hebben en zelfs komt dan ook seks nog wel eens voor, maar dan alleen om te ervaren hoe dat is. Uit geilheid en nieuwsgierigheid. Experimenteren noemen ze dat. Hebben ze een vriendin, dan is het voorbij. Niet de vriendschap, wel de seks met elkaar.
Wat jij zou moeten doen is eerst maar eens een vriendschap opbouwen met iemand zonder te proberen om die vriend alleen voor jou zelf te reserveren. Vraag niet alleen, maar geef ook.
Straks ga je naar het MBO en daar ontmoet je een heleboel nieuwe mensen. Misschien ontmoet je daar wel iemand waarmee het klikt. Maar laat elkaar dan vrij. Jij en je medeleerlingen zijn gewoon nog te jong, te wispelturig, om elkaar al op te sluiten in een exclusieve relatie. Geniet nog van de vrijheid die je hebt op jouw leeftijd. Nu kan en mag alles nog.
Hier en daar speculeer ik wat. Als je nog vragen of opmerkingen hebt, post ze. Misschien dat er ook anderen zijn die wat te zeggen hebben waar je wat aan hebt.