Beste TS, Je aarzelt wat je zal gaan doen, als zelfstandig loonwerker verder gaan of in een veiliger dienstverband blijven werken? Je ouders vinden het nog te vroeg om als zelfstandig loonwerker te gaan werken, maar wanneer is het daar dan wel het juiste moment voor?
De vraag is, waar liggen je ambities? Stel dat je het toch maar niet doet omdat je bang bent niet genoeg werk te hebben, hoe zal jij dan je verdere leven terugkijken op die beslissing? De meeste spijt heb je van dingen die je NIET gedaan hebt!
Het kan zijn dat je soms zonder werk zit en budgettair wat krap zit, maar nu kan je dat nog wel hebben. Je bent nog jong, je woont nog bij je ouders neem ik aan en hebt nog niet de verantwoordelijkheid voor een gezin.
Over de situatie daar waar jij woont kan ik niet oordelen, maar J16 die weet daar veel meer van en die weet dat er altijd wel werk is als je de juiste apparatuur en vaardigheden hebt. Ik woon zelf ook in een agrarisch gebied en in de winter zie ik bijvoorbeeld regelmatig trekkers met ladingen grond voorbij komen.
Je bent bang dat je straks bij concurrenten moet aankloppen als je niet genoeg werk hebt. Hier waar ik woon zijn er een aantal zelfstandige klusbedrijven die een pool hebben gevormd. De opdrachten die ze krijgen verdelen ze naar behoefte en specifieke deskundigheden. Zo heeft iedereen werk, en wat de bouw betreft is er altijd wel werk. Misschien dat het bij de boer anders is, maar er is toch altijd wel wat te doen. Ken je je collega's en praat je wel eens met ze?
De keuze is, volg je je ambities, maak je je dromen waar, of kies je voor zekerheid en vraag jij je de rest van je leven af hoe het gegaan zou zijn als je wel had gedaan wat je eigenlijk het liefst wilde? Bovendien, hoe zeker is jouw werk bij die landbouwer, en als hij jou in dienst kan hebben en werk voor je heeft, kan jij dan zelf ook niet altijd werk genoeg hebben als zelfstandige?
Soms moet je wat durven en risico's willen nemen.