Misschien beleefd maar wel duidelijk zeggen dat je zijn houding niet apprecieert, dat je het echt vervelend vindt? Zeg erbij dat je hem niet wil kwetsen, maar dat zijn gedrag wel vervelend overkomt. Vraag of hij zich wat afstandelijker en hoffelijker kan gedragen.
Misschien is hij zich helemaal niet bewust dat hij zo overkomt, en bedoelt hij het goed? Je weet nooit, sommige mensen hebben gewoon een laag bewustzijn, maar ze zijn daarom nog niet slecht.
Het kan natuurlijk ook zijn dat het een klootzak is, die er plezier in vindt om anderen te kleineren. Of een dwingeland. Als hij zich niet aanpast, kan je ofwel een olifantenvel kweken. Zie dit als een assertiviteitscursus, een leerschool "hoe oefen ik mij dagelijks in olifantenvel kweken". Normaal moet je betalen voor zo'n cursus (ik heb ooit eentje gedaan), maar hier word jij ervoor betaald. Of anders moet je ander werk zoeken.
Blijf zelf wel altijd hoffelijk en beleefd. Maar spreek duidelijke taal, geen vage en voor interpretatie vatbare hints, want domme en laagbewuste mensen snappen die niet.