@j15: ja, je hebt gelijk: die hysterie en juridisering is een echte pest. Sinds corona lijkt zowat de helft van de mensen ofwel hysterisch, ofwel verdwaasde zombies, of iets halfwel tussen egoist, narcist en psychopaat in.
Met de helft van de mensen kan je geen rationeel gesprek meer voeren puur op basis van wetenschappelijke, bewezen feiten en natuurwetten. Leg de feiten voor hun neus, en ze beginnen hysterisch te krijsen, en je uit te schelden voor alles wat lelijk is.
In de tijd van onze grootouders kregen kinderen thuis nog een extra straf als ze op school gestraft werden, want: "je zal het wel verdiend hebben". Of als ze in hun broek gedaan hadden, dan werden ze proper gemaakt en klaar; en dan bedankten de ouders de leerkrachten. Vandaag staan die ouders in je klaslokaal hysterisch te krijsen, en stappen ze naar de politie en rechter. En de overheid, de pers, je eigen schooldirectie, en allerlei corrupte drukkingsgroepen doen daar natuurlijk aan mee: die steken nog een extra mes in je rug, zonder ook maar enige kennis van de feiten. Met zijn allen tegen opvoeding, tegen waarden en normen, en dus tegen een toekomst.
Het is een echte pest, maar het is wel de realiteit.
Je moet dat voorzien en je daar op voorhand tegen wapenen. Maar wel zonder dat je je levensvreugde erdoor laat kapotmaken. Ik doe het zoals ik naar de thermometer of het weer kijk: "Hmm, het is fris vandaag en het regent, dus we doen een dikkere trui aan." Global Warming is niet het probleem, wel die Global Hysteria, en Global Mental Retardation. Dus je moet proberen om de mensen terug wat bewuster, ethischer en rationeler te maken. Maar bij voorkeur iets taktvoller dan dat ik het gewoonlijk doe; ik ben misschien geen diplomaat... :-)