• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Meidenvragen
  4. Meidenvragen
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Kickboksen / tok

19 jaar
2 dagen geleden
Ik doe aan kickboksen, en nu moeten wij jongens altijd een tok/ kruisbeschermer dragen. Soms als ik tegen een dame moet trainen als het zo uit komt, dragen die geen kruisbescherming. Ik zie eigenlijk geen 1 dame ermee. is dit niet verplicht?
22 reacties
18 jaar
2 dagen geleden
M16 inderdaad twee keer ik denk dat ze het een beetje bewust heeft gedaan, zal wel denken lekker makkelijk op deze manier.
M22 ik doe aan krav maga en heb een best goeie tok voor, maar ben ook al wel eens geraakt door een stevige trap van een meid, nou zeg mijn ballen deden me toch
flink pijn alsnog, ik zakte toch nog even in elkaar.
Ik weet niet of dit bij meiden ook zo is als ze een schelp dragen?
21 jaar
2 dagen geleden
Het was niet 2 keer dezelfde persoon M16. De eerste keer was een jongen en dat gebeurde bij het oefenen van front kicks. Ik hield mijn handschoenen op mijn buik en dan moest hij daar tegenaan trappen. Hij raakte een beetje de onderkant van mijn handschoen en gleed uit met zijn voet waardoor hij mijn kruis raakte. Beetje een schampschot dus dat viel nog mee.
De tweede keer was een oefening waarbij ik een trapkussen tegen mijn buik hield en zij moest dan haar handen rond mijn nek doen en 2 minuten lang kniestoten geven op dat kussen. Op die manier is het best moeilijk om te zien waar je nu precies mikt dus je moet het wat op gevoel doen. Ik ben een stuk groter dan haar dus ik denk dat ze daardoor op een gegeven moment het kussen miste en me vol in mijn ballen raakte.
Twee keer echt wel een ongeluk maar daarom is het zo belangrijk om bescherming te dragen zoals anderen hier aangeven. Ondertussen heb ik een tok gekocht dus het zal me niet meer overkomen.
17 jaar
2 dagen geleden
Jongen 21 aah een meisje dus. Hoe reageerde ze dan toen het gebeurde, ik zal mij geen houding kunnen geven wat te doen. Nee joh 3 dagen lang nog pijnlijk. Dan moet het echt hard en precies op de juiste plek.
22 jaar
2 dagen geleden
Bij echte zelfverdedigingssporten zoals ju-jitsu of krav maga moet je net leren om te mikken naar gevoelige zones, met zo efficient mogelijke technieken. Die zijn het doel. Trappen naar het kruis hoort daarbij. In trainingen probeer je zo hard mogelijk te trappen, en te stoppen net voor je raakt, dus net zonder contact. Maar dat kan al eens mis gaan. Dus ja, daarom was een schelp bij ons verplicht voor jongens en meisjes. Een trap die misgaat, dus goed raak, kan dan nog altijd flink pijn doen. Maar je overleeft het wel zonder invaliditeit. Daarom: altijd doen, ook als het niet verplicht is of als het niet makkelijk zit. Ook bij judo, karate, en al die andere vechtsporten.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

16 jaar
2 dagen geleden
@ j 21: ik snap niet dat dat meisje dan 2 keer in je ballen heeft getrapt. Dat kan toch moeilijk per ongeluk geweest zijn en dat lijkt me ook niet toegelaten in de sport of vergis ik me??
21 jaar
2 dagen geleden
M17 het was een meisje de tweede keer. Ze zei wel sorry maar ook dat het niet slim was van mij om zonder bescherming te trainen. Kan haar geen ongelijk geven. Ik heb 3 dagen lang pijn gehad dus heb mijn lesje wel geleerd nu.
17 jaar
2 dagen geleden

Even voor ieder bij elke vechtsport waar trappen voorkomt is een tok bescherming VERPLICHT een goede trap bij een jongen in zijn kruis kan dodelijk zijn dan wel ernstiger bal breuk opleveren..
19 jaar
3 dagen geleden
Een tok vindt ik sowieso niet echt prettig zitten, maar een trap of knietje in de ballen is helemaal niet te doen.
Een keertje maar nooit meer.
18 jaar
3 dagen geleden
Ik zit op Krav maga wij dragen ook een tok maar zit niet lekker op de fiets. Bij ons is een tok dragen niet verplicht maar wel aangeraden
17 jaar
3 dagen geleden
Jongen 21 ben je getrapt door een meid of een jongen, lijkt mij als je door een meisje getrapt wordt daar, het wat beschamend is. En hoelang deden je ballen dan pijn, zeker bij die tweede trap? Aangezien je naar de grond ging.
21 jaar
3 dagen geleden
Pijn deed het zeker M17. De eerste keer viel nog mee en kon ik wel doorbijten maar de tweede keer was het echt goed raak en ging ik tegen de grond.
20 jaar
3 dagen geleden
M17 ja het zal zeker schelen een tok want de ballen krijgen niet de volle laag natuurlijk. Maar als ik zie hoe hard ze kan trappen, kan ik mij niet voorstellen dat ik er niks van voel. Maar om het zeker te weten moet ik dat gaan proberen, maar dat durf ik niet.
17 jaar
4 dagen geleden
Dan deden die 2 trappen genoeg pijn denk, als je toch maar een tok gaat kopen. Ging je eventjes neer of dat nog net niet?
17 jaar
4 dagen geleden
J20. Een tok is toch bedoeld om jouw kloten te beschermen. Als het goed is moet jij dan geen pijn hebben als je in je kruis geraakt wordt. Anders zou die tok immers voor niks zijn. Bovendien vind ik het heel laag om een jongen daar proberen te raken.
20 jaar
4 dagen geleden
Mijn vriendin doet ook aan boksen/ kickboksen MMA.
Ze heeft inderdaad ook zo'n soort schelp al bescherming. Niet altijd gebruikt ze dat. En als ze hem onder haar legging draagt zie je het zowat niet.
Maar ze zegt als ik een tok zal dragen en ze geeft mij een trap, grote kans dat ik alsnog veel pijn zal hebben ondanks de bescherming.
21 jaar
4 dagen geleden
@M17 dat mag inderdaad niet maar het gebeurt wel eens per ongeluk. Soms is er een trap of een knie die wat lager aankomt dan bedoeld. Ik trainde altijd zonder tok en had het nog niet eerder meegemaakt maar vorige week ben ik dan toch 2 keer in mijn kloten geraakt. Dus nu toch maar een tok besteld.
16 jaar
4 dagen geleden
Sommige meisjes dragen ook kruisbescherming en noemen dat een schelp. Ik heb de indruk dat dit vrij plat is. Als jongen heb je hiervoor een tok, die vooral je zak beschermt, je zwakke plek als jongen. Maar een tok bij een jongen is zeker veel groter dan die zogenaamde schelp bij een meisje? Bij een jongen moet er in die tok ruimte zijn voor de lul, de zak en de kloten.
17 jaar
4 dagen geleden
Ik dacht dat je sowieso niet in de kloten mocht trappen bij kickboksen?
17 jaar
5 dagen geleden
TS@J19. Wat M18 zegt is wel logisch, dat jongens verplicht een tok moeten dragen om hun zak te beschermen. Dat moet ook wel, want je moet er toch niet aan denken dat een jongen in zijn kloten wordt geraakt. Mijn vriendje (16) doet ook aan kickboksen en ik ben blij dat hij verplicht een tok moet dragen. Sowieso is dat goed voor de jongen en als meisje wil je toch ook na afloop van zo'n wedstrijd samen met jouw jongen lekker kunnen genieten?
22 jaar
5 dagen geleden
Kickboxen heb ik nooit gedaan, wel ju-jitsu: daar moesten wij meisjes ook een schelp dragen (dat noemt "schelp" bij ons; ziet er van vorm bijna uit als een schelp). Maar bij jongens is een trap daar echt wel veeeeeeeeel pijnlijker dan bij ons. Bij ons voelt het een beetje als een trap tegen je schenen. Bij jongens meer als boren in de zenuw van een tand, zonder veel verdoving, schijnt.
18 jaar
5 dagen geleden
J19. Jullie zijn als jongens in je kruis veel kwetsbaarder dan wij als meisjes. Als een jongen (per ongeluk) een harde stoot in zijn zak krijgt, tegen zijn kloten aan, dan kan die jongen niks meer. Dan is hij uitgeschakeld. Bovendien doet zo'n stoot tegen de kloten heel veel pijn bij jongens en dat is volgens mij de reden dat jongens een tok moeten dragen, om hun zak te beschermen.
16 jaar
5 dagen geleden
Ik doe ook aan kickboksen, ik gebruik soms een kruisbescherming, deze zit bijna onzichtbaar onder mijn legging of sportbroek.
Bij jongens zie ik altijd een cup / tok moet ook wel want zelf met een tok voor doet een trap soms nog behoorlijk pijn.