• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie

Er wordt veel gezocht naar

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Andere verslavingen
  4. hoe worden games gemaakt
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

hoe worden games gemaakt

13 jaar
6 dagen geleden
hoe worden games gemaakt en waarom ze het verslaavend maken
2 reacties
22 jaar
5 dagen geleden
Om een game te maken, moet je eerst vanalles bij elkaar zoeken:
- doelen die je moet bereiken
- middelen om daar te geraken
- hindernissen en moeilijkheden onderweg
- spelers om mee te spelen
- en soms nog allerlei figuren die een hoofdrol of bijrol spelen

Als je die dingen weglaat, heb je geen game. Dit geldt voor alle spellen, ook voor gezelschapspellen, bordspellen, kaartspellen, in jeugdbewegingen, en op de computer. Het moet voldoende moeilijk zijn om te boeien, maar niet te moeilijk zodat de mensen niet afhaken.

Dus eerst moet je deze hele verhaallijn uitwerken: doelen, hindernissen, middelen, spelers, figuren,...

Maar hoe je dat voor een computerspel moet doen, weet ik niet.

Je zal alvast eerst talent moeten hebben voor tekenen. Dan tekentechnieken instuderen en goed oefenen. Je moet bijvoorbeeld de theorie kennen van perspectief, kleurenleer, schaduwen en lichtinval, allerlei kleur- en schildertechnieken, enz. Een goed idee hebben, is niet genoeg: je moet ook genoeg geschoold (ook door zelfstudie) om het te kunnen uitwerken. Vb. als je mensen wil in je spel, moet je weten hoe hun lichaam eruit ziet en hoe het werkt en beweegt.

Daarna moet je op de computer tekenprogramma's leren gebruiken: voor fotobewerking zoals Photoshop of een gratis equivalent (GIMP), voor lijnwerktekeningen (Inkscape), en 3D-programma's om ook 3D-taferelen te kunnen bouwen (vb. Blender). Er zijn een hele hoop goede programma's die legaal gratis zijn.

En je zal ook genoeg moeten afweten over het onderwerp van je spel: vb. als je een vluchtsimulator wil maken, moet je genoeg afweten van dat onderwerp: hoe vliegtuigen werken, hoe ze in de lucht kunnen blijven, hoe ze stijgen, dalen, draaien, landen, en zo. En over vliegtuigmodellen, over motoren, brandstoffen.

Dan al die onderdelen apart uitwerken tot goede modellen, die er goed uitzien en juist bewegen.

En dat dan allemaal combineren in een programma. Maar daar ken ik dus niets van. Ik weet wel dat er in Kortrijk (West-Vlaanderen) een school is waar ze game-design leren, op Bachelor-niveau. Ik ken iemand die daar naartoe geweest is. En op veel plaatsen zijn er ook hobby-clubs waar ze op lager niveau spellen leren maken. Zoek daar eens naar in je buurt.

Online-spellen maken ze soms opzettelijk verslavend om je ofwel geld af te troggelen met beloofde opties om in het spel meer te winnen. Of anders om je zoveel mogelijk en zo lang mogelijk reclame te tonen (waarvoor ze betaald worden door die firma's). Dus daar moet je niet in trappen. Om soms steken ze ook een virus in louche computerspellen om je computer te infecteren, en om je bankgegevens te kunnen afluisteren. Of om vandaar verder in andere computers binnen te dringen. Dus zomaar gratis spellen downloaden, of gehackte spellen, moet je ook niet doen.
12 jaar
6 dagen geleden
Hoi Ts. Ik zelf heb ooit een game met een vriend gemaakt en dit is hoe het werkt: een game word in er “engine” gemaakt, dit is een software waarin je dit kan doen. De 2 basis dingen zijn in principe het script (dit soort voor mechanics en eigenlijk geeft het het vorm aan alles bijv hoe je een deur opent hier moet namelijk voor geprogrammeerd worden en dit word in het script gedaan) en het bestaat uit models, want je kan de deur nu wel open maken maar dit gaat lastig zonder een deur. Models zijn letterlijk 3d modellen, deze kunnen gedownload worden of zelf gemaakt worden. Een game maken is een heel moeilijk process waar je eigenlijk een heel team voor nodig hebt. Over het verslavend maken van games mis je een punt: de games die vaak verslavend gemaakt worden zij gratis, multiplayer games met micro transactions. Denk aan games als fortnite, rocket legeau of Roblox. Deze games zijn vaak gemaakt met als doel geld te verdienen. Een mooie story game of indie game (bijvoorbeeld games als kingdom come deliverance of Detroit become human) worden VAAK niet gemaakt om mensen verslaafd te maken en geld te verdienen. Je betaalt €40 voor een spel en hebt gelijk de gehele game! De 2 soorten games die ik net noem zijn heel verschillend. Ik zelf ben meer van het 2de soort, sterker nog: ik heb een hekel aan de eerste soort games 😅. Hoop dat dit je wat helpt!
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.