Om een game te maken, moet je eerst vanalles bij elkaar zoeken:
- doelen die je moet bereiken
- middelen om daar te geraken
- hindernissen en moeilijkheden onderweg
- spelers om mee te spelen
- en soms nog allerlei figuren die een hoofdrol of bijrol spelen
Als je die dingen weglaat, heb je geen game. Dit geldt voor alle spellen, ook voor gezelschapspellen, bordspellen, kaartspellen, in jeugdbewegingen, en op de computer. Het moet voldoende moeilijk zijn om te boeien, maar niet te moeilijk zodat de mensen niet afhaken.
Dus eerst moet je deze hele verhaallijn uitwerken: doelen, hindernissen, middelen, spelers, figuren,...
Maar hoe je dat voor een computerspel moet doen, weet ik niet.
Je zal alvast eerst talent moeten hebben voor tekenen. Dan tekentechnieken instuderen en goed oefenen. Je moet bijvoorbeeld de theorie kennen van perspectief, kleurenleer, schaduwen en lichtinval, allerlei kleur- en schildertechnieken, enz. Een goed idee hebben, is niet genoeg: je moet ook genoeg geschoold (ook door zelfstudie) om het te kunnen uitwerken. Vb. als je mensen wil in je spel, moet je weten hoe hun lichaam eruit ziet en hoe het werkt en beweegt.
Daarna moet je op de computer tekenprogramma's leren gebruiken: voor fotobewerking zoals Photoshop of een gratis equivalent (GIMP), voor lijnwerktekeningen (Inkscape), en 3D-programma's om ook 3D-taferelen te kunnen bouwen (vb. Blender). Er zijn een hele hoop goede programma's die legaal gratis zijn.
En je zal ook genoeg moeten afweten over het onderwerp van je spel: vb. als je een vluchtsimulator wil maken, moet je genoeg afweten van dat onderwerp: hoe vliegtuigen werken, hoe ze in de lucht kunnen blijven, hoe ze stijgen, dalen, draaien, landen, en zo. En over vliegtuigmodellen, over motoren, brandstoffen.
Dan al die onderdelen apart uitwerken tot goede modellen, die er goed uitzien en juist bewegen.
En dat dan allemaal combineren in een programma. Maar daar ken ik dus niets van. Ik weet wel dat er in Kortrijk (West-Vlaanderen) een school is waar ze game-design leren, op Bachelor-niveau. Ik ken iemand die daar naartoe geweest is. En op veel plaatsen zijn er ook hobby-clubs waar ze op lager niveau spellen leren maken. Zoek daar eens naar in je buurt.
Online-spellen maken ze soms opzettelijk verslavend om je ofwel geld af te troggelen met beloofde opties om in het spel meer te winnen. Of anders om je zoveel mogelijk en zo lang mogelijk reclame te tonen (waarvoor ze betaald worden door die firma's). Dus daar moet je niet in trappen. Om soms steken ze ook een virus in louche computerspellen om je computer te infecteren, en om je bankgegevens te kunnen afluisteren. Of om vandaar verder in andere computers binnen te dringen. Dus zomaar gratis spellen downloaden, of gehackte spellen, moet je ook niet doen.