Hier j23 weer, met excuus voor m’n late reactie. Ik was in de tijd dat eerdere reacties op dit topic binnenkwamen met vakantie en daarna was reageren er bij ingeschoten. Ik voel me bovendien niet geroepen om steeds als eerste te reageren, want dit moet natuurlijk geen verkapte chat worden en ik realiseer me wel dat het die kant op neigt te gaan. Mijn belangstelling voor dit onderwerp kwam vooral door de tegenstelling en spanning in dit onderwerp. Als vertrekpunt de worsteling over hoe ga je om met samenwonen met iemand die rookt, terwijl je dat zelf niet doet en er bovendien ook nog een familie met een mening op de achtergrond invloed probeert te hebben, starten met best strikte afspraken, ontwikkelend naar toch steeds meer toegeven aan de best wel vergaande wensen van de roker en heen en weer slingerend tussen halve afspraken over toch meer buiten roken, tenzij. Ik vond het fascinerend om daar een beetje in meegenomen te worden, van strenge afspraken hebben tot het roken als onderdeel zien worden van slaapkamerrituelen, het kennelijk accepteren van alle bijeffecten (rookgeur in woonkamer, volle asbakken, een roker die zelfs zonder asbak rokend door huis loopt tot aan de rookrituelen inclusief slordige ongemakken in de slaapkamer aan toe. Ik ben zelf geen roker, wel opgegroeid in een huishouden met een moeder die lang en halsstarrig vasthield aan roken in huis (toen tot mijn ergernis) en vroeg me steeds wel af hoe ik daarmee om zou gaan. Ik ontdekte ook dat ik die spanning tussen ergens ertegen zijn en ergens dat tegendraadse gedrag zien ook wel fascinerend/aantrekkelijk vond en op de achtergrond had ik toch ook wel steeds de zorg, hoe vindt ts dit nou echt? Is hij er echt okay mee, of doet hij het om z’n partner blij te houden? Die cocktail van gedachten/emoties triggerden mij in dit toppic. Maar ik snap ook dat het daardoor wel erg een dagboek van ts is geworden. Hoop niet dat hij dat ongemakkelijk vond. Het as volgens mij wel leerzaam, want liet de uitkomst van een worsteling mooi zien. Dat even ter toelichting op mijn houding in dit topic. Hoop dat ik daarmee niemand tegen het hoofd heb gestoten, want dat was niet m’n bedoeling.
Als ts (of anderen over hun ervaring) nog eens een update wil geven over hoe het gaat, bijvoorbeeld nu we de winter verder inzakken, of om anderen in dezelfde situatie tips te geven lijkt me dat super leuk, maar ik snap het ook als hij dat niet wil.