Deze voormiddag (2024-06-14) was er op VRT Radio1 een uitzending waarin oa. vapen aan bod kwam, en de vergelijking met roken.
Volgens die experts is vapen waarschijnlijk iets minder gevaarlijk dan roken, omdat er geen verbrandde resten in je lichaam komen. Vapen verdampt enkel stoffen, het verbrandt ze niet, zeiden ze. Maar ik heb mijn twijfels: dat verdampen werkt met een gloeidraad; en die gloeit dus pas boven 1000 graden. Ruim voldoende heet om dingen te laten verbranden, lijkt mij?
Ze zeiden ook dat bij veel van die vapes een te hoge dosis nicotine vrij kwam, ver boven het wettelijke. Nicotine is sowieso zwaar verslavend, maar ook opwekkend. In hoge dosis kan het hartproblemen geven, en spierproblemen (beven en zo). Plus hersenschade, vooral in de ontwikkelingsfase van de hersenen, dus bij jeugd. Een overdosis nicotine kan dodelijk zijn, net als andere drugs, zeiden ze.
Verder krijg je ook glycerine binnen, en glycol (=soort antivries zoals in automotoren), en lood en nikkel van de gloeidraad. Plus nog een hoop andere dingen, afhankelijk van wat je vapet. Dingen die ook kankerverwekkend zijn. Maar de langetermijngevolgen van vapen zijn nog niet gekend, want het bestaat nog niet lang genoeg.
Ik heb niet alles gehoord, ik ben er maar halverwege in terechtgekomen.
Normaal kan je die uitzendingen online herbeluisteren. Je moet maar eens zoeken op de site van Radio1 van de VRT. Was een uitzending van kort voor de middag.