Die negatieve reacties nodigen niet echt uit om mijn verhaal te delen, maar goed, toch even een update. Ik weet zelf ook wel dat roken niet gezond is, maar het hoort bij mij. Als tiener ben ik ermee begonnen, en nu geniet ik er nog steeds van. Daarom rook ik graag waar en wanneer ik wil, ook af en toe binnen. Met het raam open heb je niet veel last van de rook. Als iemand bij mij is en er echt bezwaar tegen heeft, rook ik buiten.
Laatst keken mijn vriend en ik een spannende film op zijn kamer. In de film stak iemand een sigaret op, en ik kreeg ook zin om te roken. Ik vroeg of we de film even konden pauzeren, maar hij zei dat het net een spannend moment in de film was en vroeg of ik niet kon wachten. Ik drong aan en zei dat ik echt zin had, waarna hij met een diepe zucht zei dat ik er binnen eentje mocht opsteken, als ik het raam open deed. Verbaasd door zijn reactie stond ik op en opende het raam. Terwijl ik een sigaret opstak, bleef hij stil toekijken. Het voelde een beetje ongepast, maar juist daardoor ook spannend. Na een paar trekjes keek ik naar de tafel en vroeg of ik het lege kopje mocht gebruiken om de as in te tikken. Hij knikte zonder iets te zeggen, en ik pakte het kopje, ging weer op de bank zitten en tikte de as af. Het idee dat ik nu voor de tweede keer bij hem binnen rookte, gaf me een opwindend gevoel.
Toen de film afgelopen was, ging hij naar de wc. Ik had weer zin in een sigaret en twijfelde even, maar besloot er toch nog eentje binnen op te steken. Toen hij terugkwam en de rook zag, bleef hij even staan en fronste licht. "Nog een?" vroeg hij, terwijl zijn blik op de sigaret gericht bleef. Ik kreeg het warm en verontschuldigde me, zeggend dat ik dacht dat het wel mocht. Hij keek naar het kopje op tafel en zei dat het oké was, maar alleen bij speciale momenten en met het raam open. Ook stelde hij voor om een echte asbak te regelen. Ik was opgelucht en blij met zijn voorstel.
De keren daarna werd het steeds vanzelfsprekender. Soms vraag ik of het oké is, maar steeds vaker steek ik gewoon een sigaret op zonder te vragen. Ik vind het fijn dat hij me de ruimte geeft om ook bij hem thuis te roken.