• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Roken
  4. Roken vs niet-roken in een relatie
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Roken vs niet-roken in een relatie

20 jaar
6 maanden geleden
Ik ben 20 en rook zelf. Mijn vriendin rookt niet en wil dat ik binnen of in de auto niet rook. Soms lastig, soms oké 😅

Zijn er hier meer mensen die zelf roken en hun partner niet, of andersom? Hoe doen jullie dat? Gewoon buiten roken, afspraken maken, of af en toe stiekem?
24 reacties
17 jaar
3 weken geleden
Bij mij is mijn vriendin eigenlijk langzaam mee gaan roken. Ik rookte al en bijmij thuis weet ik niet anders want mam en zussen roken ook. We roken altijd buiten dat wel.

Toen mijn vriendin en ik iets kregen rookte zij nog niet. Ze vond het ook niet erg dat ik wel rookte. Na een tijdje wilde ze een keer proberen. En langzaam deed ze dat steeds vaker.

Nu rookt ze dagelijks. Vond dat in het begin best lastig want had het gevoel dat dat mijn schuld was maar vond het ook gezellig. We zijn wel heel duidelijk dat we buiten roken.
23 jaar
3 weken geleden
@j22 Leuk dat je weer hebt gereageerd. Blijft wel interessant, hoe je vriend toch wel een paar keer per week momenten veroorzaakt waarbij hij rookt zonder asbak erbij. Waaraan merk je dat hij erop kickt? En zijn er recent nog van die momenten geweest die je je herinnert? Hoe gaat het bij jullie met de asbakken en bijvoorbeeld het legen ervan? Roken op de slaapkamer blijft ook wel interessant. Zijn daar nog bijzondere dingen bij gebeurd de laatste tijd bijvoorbeeld qua moment, wel/geen asbak et cetera? Enig idee hoeveel je vriend tegenwoordig rookt? Hij lijkt, afgaande op je posts, wel een stevige roker te zijn, of niet?

@j20 Leuk dat je ook reageert. Hoeveel rook jij? Heb je al eens overwogen om het binnen roken gewoon wat op te voeren, aangezien je dat wel chill zou vinden? En hoe ga jij om met bijvoorbeeld roken op de slaapkamer?
20 jaar
4 weken geleden
Ik rook zelf ook en woon op een flatje samen met m’n vriendin die niet rookt. Ik rook altijd buiten, maar ik zou eerlijk gezegd soms best binnen willen roken. Bijvoorbeeld als het koud of nat is. Ik snap haar ook wel, die geur trekt echt overal in. Maar er moet wel een beetje balans zijn, dus heel soms en op mijn verjaardag rook ik binnen. Dan zorgen we wel dat het daarna goed gelucht wordt. Dus ja, jij hebt echt super chille afspraken voor hem als roker. Dat zou ik ook wel willen.
Dat van as aftikken zou ik wel iets van vinden trouwens. Als je rookt, moet je het wel een beetje netjes houden, dat heeft gewoon met respect te maken. Als je samen ergens zit, wil je niet dat er overal as ligt, dus in een asbak is dan fijner voor allebei. Al vind ik het ook wel chill om niet per se aan een asbak vast te zitten, want dan kun je gewoon relaxed staan of een beetje rondlopen met je peuk, bijvoorbeeld op een verjaardag tussen de mensen.
22 jaar
1 maand geleden
Hier weer die jongen van die andere thread over samenwonen met een roker.

Mijn vriend rookt binnen het meest op plekken met een asbak en denk gemiddeld 1 tot 2 keer per week op plekken waar geen asbak staat. Vaak in de keuken terwijl ik sta te koken of in de gang als hij z’n schoenen aantrekt. Op zich snap ik dat hij de sigaret dan op de vloer aftikt, dat is gewoon het makkelijkst. Tegelijk was dat in het begin wel even wennen als niet-roker, maar het is niet echt storend omdat we een gladde vloer hebben en het met de robotstofzuiger zo weer schoon is. Soms heb ik wel het gevoel dat hij dat ook een beetje bewust doet, omdat hij erop kickt.

Bezoek dat rookt doet dit niet, die roken gewoon in de woonkamer en tikken netjes af in een asbak. Als anderen op de vloer zouden aftikken zou ik het storend vinden. Hij doet het zelf bijna nooit als er anderen bij zijn.

De robotstofzuiger gaat niet altijd meteen aan, alleen als het echt zichtbaar is en anders gewoon de volgende ochtend als hij automatisch start.

In de slaapkamer rookt hij meerdere keren per week, vooral na de seks. Dan steekt hij vaak nog een sigaret op in bed. Met roken tijdens seks hebben we een paar keer op een speelse manier geëxperimenteerd, maar dat is niet echt iets wat standaard gebeurt.

Als er in de slaapkamer geen asbak staat, tikt hij soms naast het bed op de vloer, maar dat is echt heel zelden. Dat soort momenten zorgen soms wel voor discussie achteraf, vooral omdat ik er niet altijd direct iets van zeg en het pas later doorheb.
23 jaar
1 maand geleden
Hey @j22 leuk dat je nog een keer hebt gereageerd en fijn dat het nog goed bij jullie gaat, ook in het omgaan met het roken. Bijzonder om te lezen hoe je ook een draai hebt gemaakt in het omgaan met zijn rookgedrag op plekken zonder asbak. Ik kan me goed voorstellen dat ook dat wel wennen was. Hoe gaat dat nu? Rookt hij nog vaak op plekken in huis zonder dat daar een asbak staat? En komt het er ook echt altijd van om dan gelijk jullie robotstofzuiger erop af te sturen? Dat vraagt toch ook wel om een bepaalde discipline… Daar nog bijzondere of ongemakkelijke dingen bij meegemaakt? Het is hoe dan ook een fascinerende afspraak! Geldt die afspraak alleen voor hem, of ook voor bezoek dat langskomt? Je schreef dat hij nog steeds het meeste rookt in jullie woonkamer, studeerkamer én slaapkamer. Hoe vaak komt dat roken in de slaapkamer voor, qua dagen en hoeveelheid die hij dan rookt? En is dat ook op momenten zonder seks? Je schreef eerder eens dat jullie zelfs experimenteerden met roken tijdens de seks. In hoeverre is dat nog een ding? En is de asbak op die momenten ook altijd binnen handbereik? Sowieso fijn dat jullie dus afspraken hebben die voor jullie allebei werken. Nog meer mensen met interessante ervaringen rond roken in relaties?
22 jaar
2 maanden geleden
Hier weer die jongen van die andere thread over samenwonen met een roker. We zijn nog steeds samen en hij geniet nog elke dag van het roken.

@j22 klopt, ik ben wel opgeschoven in hoe ik met zijn rookgedrag omga.

Hij rookt het meest in de woonkamer, studeerkamer en in de slaapkamer. In de slaapkamer vooral ’s avonds als we in bed liggen. Na de seks steekt hij vaak een sigaret op. Hij geniet daar echt van. Dat moment gun ik hem ook. Op die plekken in huis hebben we asbakken staan.

Soms rookt hij op een andere plek in huis waar geen asbak staat. Als de as te lang wordt, tikt hij die soms op de grond af. We hebben een gladde vloer, dus dat kan zonder gevaar. In het begin was ik daar op tegen. Maar sinds kort hebben we een robotstofzuiger, dus het is zo weer schoon. En als de as te lang wordt, kun je beter zelf even aftikken op de vloer dan wachten tot het eraf valt op een plek waar je het niet wilt.

In de keuken wil ik zelf geen asbak hebben; dat voelt voor mij niet fris tijdens het koken. Dus als ik kook en hij met mij staat te kletsen en daar rookt, is aftikken op de grond of in de wasbak het meest praktisch. De sigaret maakt hij uit onder de kraan en gooit hij in de prullenbak.

In het begin vond ik dat wennen. Inmiddels is dit voor ons beiden een fijne manier. Hij kan overal van zijn sigaret genieten en het is zo weer netjes. Dat geeft ons allebei rust.
22 jaar
3 maanden geleden
Zelf momenteel geen relatie maar wel in een vriendengroep met maten en vriendinnen waar vapen/roken af en toe aan de orde is. Ten eerste is t belangrijk om zelf goed te begrijpen hoe schadelijk zuigen aan een stuk accu of verbrande tabak is voor de (toekomstige) gezondheid van jezelf en (toekomstige) omgeving. Dat gezegd te hebben, heb je af en toe een lolletje in t weekend of tijdens vakantie. Zolang je zelf maar controle behoudt. Sommige vriendinnen willen absoluut niks weten van een vape, laat staan een sigaret (Toch komt een maat van mij af en toe een beetje 'stoom' afblazen) en sommige vriendinnen roken met je mee. Ieder heeft daar zijn eigen keuze in. Als je maar elkaar blijft respecteren dan zit dat wel goed vannuit mijn oogpunt.
19 jaar
3 maanden geleden
Ja, heel veel discussies gehad met mijn vriendin over roken. Ik rookte al voor onze relatie, en ze wist dat ze met een roker zou nemen. Ik ben ook wel flink geminderd, en sinds vorige week probeer ik echt helemaal te stoppen. Maar ze probeerde het een soort van te verbieden bij mij enzo, ja dat helpt juist niet. Ik ben ook wel koppig maar ik rook niet echt vast of mega veel. Af en toe moet gewoon kunnen, maar mijn vriendin kan mij helemaal een schuldgevoel aan gaan praten en helemaal, ja, extra doen enzo en alsof ze mega teleurgesteld in mij is als ik rook. Dat vind ik wel jammer en dat botst dan vaak. Vanaf vorige week ben ik uit mezelf gestopt, en ik merk dat ik dat fijner vind, meer natuurlijk.
23 jaar
3 maanden geleden
Hey, nog meer mensen hier met ervaringen met wel/niet roken in een relatie? En @j22 die ook in een eerdere thread actief ervaringen deelde, heb jij recent nog meer dingen meegemaakt in jouw relatie met een roker?
18 jaar
6 maanden geleden
Ik rook niet en m'n vriendje gelukkig ook niet. Roken is voor mij wel echt een dealbreaker
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA.