Hey ts,
Wat vervelend zeg, om hier tegenaan te lopen. Je kunt je vriendin niet verbieden om te roken en te vapen, dat is het ingewikkelde. Je zou nog eens met haar het gesprek kunnen aangaan, maar dan vanuit een andere insteek. Niet “ik vind het vies/onaantrekkelijk”, maar meer vanuit interesse: “waarom doe je dit eigenlijk? Vind je het lekker? Zou je niet willen stoppen of wat heb je nodig om ermee te stoppen? Als je stopt, zou je ook nog aantrekkelijker worden voor mij.”
Als ze daarover het gesprek niet wil aangaan, is ze nu niet klaar om te stoppen met deze gewoonte. Je kunt je daaraan blijven ergeren, erover beginnen, maar dat is waarschijnlijk vooral een recept voor je ergeren aan elkaar. Het is denk ik dan aan jou om na te denken over hoever je met haar kunt meebewegen. Je vindt haar verder wel te perfect schrijf je. Daar hoort dan misschien ook wel bij dat je concessies moet doen en deze gewoonte moet accepteren. Is het denk je bespreekbaar met haar om afspraken te maken over hoeveel/waar/wanneer ze rookt/een vape neemt? Op welke momenten doet ze dat nu?