• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Verliefd & Verkering
  4. Verliefd & Verkering
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Verliefd op jongen van orkesst

12 jaar
2 weken geleden
Ik speel altviool en mijn zusje speelt viool. Elke zomer gingen we op kamp met een strijkersorkest. De laatste keer werd ik verliefd op de aanvoerder van de celli. Hij is 12 jaar en word bijma 13. Dat weet ik omdat zijn vader en mijn vader samen op het conservatorium hebben gezeten en zijn vader dat aan mijn vader had verteld. Nu gingen mijn zusje en ik eerst alleen met kamp naar dat orkest, maar nu ook normaal. En er zijn nu dus 2 echt een stuk minder leuke dingen gebeurd. Hij heeft een week voor de herfstakantie diabetes type 1 gekregen. Nu is hij ook nog eens naar het volgende orkest gegaan.

3 reacties
23 jaar
2 weken geleden
Dag meisje, Jij bent verliefd op die jongen, maar is die jongen ook wel verliefd op jou? Je hebt hem een appje gestuurd met een uitnodiging om met jou aan een concours mee te doen maar hij heeft niets van zich laten horen. Het is niet leuk voor je, maar dat wijst toch op een gebrek aan interesse voor jou.
Waarom dat is weet ik niet, maar het zou kunnen dat jij toen jullie nog in hetzelfde orkest zaten van je belangstelling hebt laten blijken en dat hij dat niet waardeerde zoals jij graag zou willen. Toen hij dat appje van je kreeg dacht hij misschien, daar is ze weer. Het kan ook zijn dat hij gewoon nog niet aan de liefde toe is en dat zijn cello zijn grote liefde is. Hij heeft natuurlijk met die diabetes op dit moment ook andere dingen om zich zorgen over te maken. Dat verandert heel zijn leven en zijn toekomst.

De vraag is waardoor jij verliefd op hem geworden bent. Je vertelt dat je 8 liter water hebt gedronken. Dan mag je blij zijn dat je nog leeft.
Zo iets doe je niet zomaar, er moeten problemen zijn waardoor jij dat deed. Je zit in dat orkest, je speelt viool en daarnaast ga je natuurlijk naar school. Zit je al op de middelbare school?
Al die dingen kunnen jou stress geven. Je moet op school presteren, je moet in het orkest presteren en je vader heeft natuurlijk ook verwachtingen van jou.
Al die dingen kunnen er toe leiden dat jij als het ware weg wilt vluchten uit die situatie en dan is daar die jongen die aanvoerder is van de cellisten.
Bewonder je hem? Is hij knap? Is hij zelfverzekerd? Of maakt hij iets in jou los waardoor jij er voor hem wilt zijn?
Verliefdheid is iets dat je overvalt en vaak weet je zelf niet wat het is dat jou aantrekt in die ander.

Dat water drinken is een signaal naar je omgeving dat het niet goed gaat. Ik hoop dat je zulke dingen niet meer gaat doen. Het doet iedereen pijn als jij jezelf wat aandoet en het lost niets op. Het maakt dingen alleen maar erger.
De oplossing is praten met iemand die jij vertrouwt en die open staat voor jouw emoties. Die luisteren wil naar waar jij mee zit en die misschien kan helpen om dingen anders te laten worden.

Wat die jongen betreft kan ik je niet helpen, liefde moet van twee kanten komen. Voor jullie allebei is de liefde nog onbekend terrein dat jullie nog moeten leren ontdekken. Wat is echte liefde? Hoe weet je dat het echte liefde is? Of is het gewoon een crush die na een paar weken of maanden al weer verdwenen is?
Je denkt dat jij over een tijdje ook naar dat andere orkest promoveert en met een beetje geluk ontmoeten jullie elkaar daar weer.
Gingen jullie vroeger vriendschappelijk met elkaar om of hield die jongen wat meer afstand? De omstandigheden zijn veranderd, jullie zijn een klein beetje volwassener geworden en misschien ook wijzer.
Of het wat wordt met die jongen dat betwijfel ik gezien zijn gebrek aan interesse, maar misschien kan het vonkje toch nog overspringen. En anders, er zwemmen genoeg andere leuke vissen in de vijver. In het orkest en op school bijvoorbeeld.
Tussen de 12 en de 20 worden de meesten heel vaak verliefd. En altijd is dat steeds de ware, maar net zo vaak komt het maar van een kant en dan wordt het niks, maar soms .... Blijf dromen!

Het beste verder met alles. Uiteindelijk komt het wel goed maar niets is altijd makkelijk of leuk. Er zijn altijd mensen die om je geven en er voor je willen zijn. Vertrouw daar op.
12 jaar
2 weken geleden
Bedankt, hij is inderdaad gepromoveerd en ik hoop dat ik aankomende zomer ook gepromoveerd wordt. Die kans is best groot en dan kom ik waarschijnlijk naast hem te zitten. Ik kan hem helaas niet opzoeken, omdat hij ongeveer 50 minuten ver weg woont. Ik heb wel 2,5 weken geleden een appje aan hem gestuurd of hij samen met mij mee wilt doen aan een concours, een soort muziekwedstrijd. Helaas heeft hij nog niet gereageerd. Met mij zelf gaat het ook niet goed, omdat ik 8 liter op een dag dronk, gelukkig heb ik geen diabetes. Wat ik wel heb weet niemand en er zijn nog onderzoeken bezig. Hoe kan ik toch die jongen bereiken?
23 jaar
2 weken geleden
Dag meisje, Jullie zijn een muzikale familie. Zo iets geeft het leven iets extra's. Vroeger woonde er naast mij een jongen die 's middags als hij uit school kwam een uurtje op de piano ging spelen. Aan wat hij speelde kon je horen hoe hij zich op dat moment voelde. Het gaf de dag een gouden randje. Jammer genoeg zijn ze verhuisd.

Jij en je zusje spelen viool en dat is een instrument waar je veel emotie mee over kan brengen. Die jongen die jij leuk vindt speelt cello, ook een soort viool in mijn ogen, maar dan heel groot.
Nu speelt hij dus in een ander orkest. Was dat een promotie voor hem? Je ziet hem dus niet meer zo vaak maar je kan hem toch altijd opzoeken en misschien samen wat oefenen of over muziek (en andere dingen) praten?

Nu blijkt hij dus diabetes type 1 te hebben en dat is een hele vervelende aandoening. Het is een auto-immuun ziekte, het immuunsysteem valt het eigen lichaam aan. Er is op dit moment nog weinig aan te doen, maar de wetenschap ziet wel wegen om het aan te pakken. Transplantatie van cellen uit een gezonde alvleesklier wordt wel gedaan, maar alleen in speciale gevallen. Jullie zijn allebei nog erg jong, grote kans dat er iets wordt gevonden om diabetes te genezen.

Die jongen zal het wel moeilijk hebben met zijn diabetes en de veranderingen die dat in zijn leven geeft. Misschien zal hij blij zijn als jij belangstelling toont. Zo leuk is het allemaal niet. Misschien dat jullie muziek wat troost kan geven. Muziek heeft veel invloed op hoe mensen zich voelen, net zoals wanneer je merkt dat anderen met je mee leeft.

Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.