Hangt ervan af hoe vrijgevochten en nuchter ze zijn.
Sommige moslims (zoals diegenen die recent gevlucht zijn uit Iran voor de zedenpolitie) zijn heel open en zijn even Westers als wij, of soms nog Westerser. Wij hebben hier zo verschillende aan de univ. Het eerste wat die deden toen ze hier toekwamen, was hun haren losmaken, en een spannende jeans en trui met korte mouwen aantrekken. Allemaal dingen waarvoor ze in Iran door de zedenpolitie opgepakt waren. Iraansen zijn meestal ook hoog opgeleid en beschaafd: de Perzen zijn altijd al een groot volk geweest. "Persians are no Arabs"; je mag die niet met elkaar verwarren. Meestal kunnen die Iranezen na een jaar al beter Nederlands dan veel anderen die hier al 50 jaar wonen. (Tenminste toch diegenen die ik gezien heb.)
Recent toegekomen Marokkaansen zijn ook redelijk vrij; in Marokko lopen ze in bikini op het strand. Tenminste in de grote steden, niet in achterlijke plattelandsdorpjes.
Maar veel moslims die hier al drie generaties zijn, zitten nog altijd muurvast in hun oude middeleeuwse cultuur, die in hun eigen land al lang niet meer bestaat. Die zijn dikwijls erg conservatief en achterlijk: ze blijven vasthouden aan hun middeleeuwse woestijngebruiken. Ze beseffen nog altijd niet dat ze niet meer in de woestijn wonen. (Ik mag dat zeggen; wij hebben ertussen gewoond, ik weet waarover ik spreek.) Dat geldt ook weer niet allemaal voor allemaal, er zijn er ook die zich erg goed geintegreerd hebben.
Dus ja, vraag terloops hoe dat bij hen gaat, hoe zij het zien. Hoe het in hun familie gaat. Wat hun ouders ervan denken. Hoeveel vrijheid zij krijgen.
Bedenk: als je met een moslim meisje (of jongen) gaat, of met zwarten, dan krijg je dikwijls hun hele familie erbij, inclusief ouders, broers, neven,... Alleen al daarom zou ik er niet aan beginnen, dat zijn geen culturen waarin ik mij thuis voel. Maar het is jouw leven: je moet uitzoeken wat bij jou past, niet wat bij mij past; en daar naar leven.