Dag TS, Een feest van misverstanden en gekwetste ego's, zo zie ik de situatie. Je vriendin, ik neem aan in de zin dat je op jullie werk goed met elkaar op kunnen schieten, vroeg je een gunst. Omdat je dat graag voor haar wilde doen vanwege jullie vriendschappelijke relatie zegde je toe, zonder even na te denken.
Op het laatste moment moest je afzeggen en zij liep daardoor de romantische afspraak mis die zij had met een jongen. Die zal dat ook niet leuk gevonden hebben en gedacht hebben dat zij toch niet zo in hem geinteresseerd was als hij dacht.
Jouw ondoordachte toezegging heeft dus heel wat vervelende gevolgen gehad en zij denkt nu dat jij dat expres hebt gedaan. Denkt zij misschien dat jij jaloers was op haar afspraak? Ik kan mij daar iets bij voorstellen.
Je wilt het natuurlijk goed maken want voor jou is zij nog steeds die collega waar je vriendschappelijke gevoelens voor hebt. Of misschien wat meer? Kan zij aanleiding hebben dat jij wel wat meer zou willen met haar dan alleen maar gezellige collega's zijn? Dat zou de zaak een stuk gecompliceerder maken. Vandaar misschien die heftige reactie.
Wat jij graag wilt is uitleggen hoe het zat maar ze wil je niet meer met je praten, dus dat wordt lastig. Weet je waar ze woont? Woont ze nog bij haar ouders? Dan kan je een brief schrijven waarin je de zaak uitlegt zoals jij dat ziet en uitgebreid je excuses maken voor het misverstand. Je wilde haar heel graag helpen maar je had even niet goed nagedacht.
Als jij jullie relatie louter als vriendschappelijk ziet, zonder romantische gedachten, dan kan je dat ook zeggen, maar alleen als je daar goed en overtuigend toe in staat bent en als het ook echt waar is. Anders kan je het beter laten. Je moet nu echt honderd procent eerlijk tegen haar zijn anders maak je het alleen maar erger.
Stop gelijk maar een kerstkaart of zo iets bij die brief en geef hem samen met een mooie bos bloemen af bij haar thuis als zij er niet is. Anders smijt ze het misschien in je gezicht.
Bloemen werken altijd bij vrouwen zoals je weet. Kies geen bloemen die romantiek suggereren zoals rode rozen want dan geef je de verkeerde boodschap af.
Als ik zoek welke bloemen je kan geven om spijt uit te drukken dan lees ik witte rozen, blauwe hyacinten en lelies. Het punt is dat zij dat dan wel moet begrijpen, niet iedereen spreekt de taal der bloemen.
Veel succes er mee en weet dat emoties uiteindelijk altijd wegebben. Kwaad zijn is menselijk, kwaad blijven niet. Succes er mee!