Rond je 17e krijg je een brief van de Staat dat je als er een grote dreiging is of Nederland in oorlog komt, je opgeroepen kunt worden. Echter is sinds 1996 geen enkele dienstplichtige meer opgeroepen, maar dit kan zo gebeuren.
Ik denk alleen dat Nederland dit niet aan kan. Als je de bezuinigingen ziet die de Nederlandse Staat doorvoert is er een grote kans dat je achter een computer komt om administratief werk te verrichten. Nederland heeft te weinig wapens, munitie en uniformen om heeeeeel veeeeel mannen en vrouwen te voorzien van deze spullen.
Nederland vs. Rusland wordt snel genoemd. Rusland heeft een groot aantal kernraketten, grotere krijgsmacht et cetera. Daar kunnen wij ons niet tegen verdedigen, helemaal kansloos. We hebben de NAVO en de VN, die ons helpen, maar ik denk dat de Nederlandse dientsplichtigen weinig voorstellen bij de troepenmacht die een Amerika, Duitsland of Frankrijk bijvoorbeeld sturen. De Nederlanders kunnen beter studeren, wat @Jongen17 ook zegt. Denk niet dat dat gaat gebeuren als de oorlog écht uitbreekt, maar dat lijkt me het verstandigst.
Persoonlijk zou het me wel sick lijken als ik opgeroepen word, al duurt dat nog een paar jaar. Niet alleen om mensen te knallen, maar ook vanwege het sociale vlak, je hebt mensen om te respecteren, waar als je het niet doet consequenties bij komen kijken, "overleven" in de natuur en natuurlijk vertellen over hoe wij Nederland "gered" hebben aan de latere generaties.
Hoop dat je hier wat aan hebt! :p