Dag jongen, Jouw topic is een heel vervolgverhaal geworden en je begint er nu spijt van te krijgen dat jij er aan begonnen bent.
Steeds komt M22 hier met kritiek op jouw passie en dat is omdat zij daar niets van begrijpt. In de eerste plaats is zij een meisje, dus dan heeft ze al gelijk wat minder met mannendingen. Een droom hebben om iets te bereiken, daar kan zij zich ook moeilijk wat bij voorstellen. Jouw wereld is haar totaal vreemd.
Het beste is om wat zij schrijft maar voor kennisgeving aan te nemen. Ze is veel te ongenuanceerd in haar standpunten, te zwart-wit. Ze denkt te veel dat zij alles beter weet.
Jij hebt je droom, MMA vechter worden op professioneel niveau, en daar heb jij veel voor over. Je moet veel trainen, je moet op je gewicht letten en op je voeding. Dat vraagt veel en soms vraagt het offers. Jij bent daar toe bereid.
Jouw trainers zijn nog al hard in hoe ze jou aanpakken en dat werd jou op een gegeven moment te veel. Je kreeg het gevoel kapot gemaakt te worden.
Je hebt het over mentale kracht.Op zo'n moment komt dan de mentale kracht die jij nodig hebt naar voren. Mentale kracht houdt in dat jij zelfbewust bent, gevoel van eigenwaarde hebt.
Die kritiek steeds van je trainers deed jou pijn. De vraag is, was het ook zo negatief bedoeld? Als jij die kritiek over je heen kreeg kromp je als het ware in elkaar. Mentaal kon je het niet aan.
Je had je moeten afvragen of je trainer gelijk had. Als jij het onrechtvaardig vond, heb jij dan de moed om tegen te spreken of zwijg je?
Die moed om tegen te spreken, jezelf te verdedigen als jij vindt dat je onrechtvaardig behandeld wordt, dat heet assertiviteit.
Fysieke kracht, moed, technische vaardigheid, mentale kracht, en ook assertiviteit, zijn dingen die je nodig hebt om een goede vechter te worden. Je traint niet alleen je lichaam maar ook, en misschien vooral, je geest.
Je bent pas 14, dus dat jij af en toe moeite hebt met wat er allemaal op je af komt is te begrijpen. De MMA wereld is een hele harde wereld en soms moet je niet al te gevoelig zijn. Maar ik hoop toch dat er wel iets van jouw gevoeligheid van nu overblijft. Een leven zonder dat jij soms emotioneel kan zijn, empathisch kan zijn, dus je in kan leven in hoe anderen bepaalde dingen ervaren, liefde, vriendschap en tederheid kan voelen, dat is een heel armoedig leven.
Een goede vechter worden is naar mijn idee niet een gevoelloos iemand worden die zonder emoties iedereen verrot slaat, maar iemand zijn die zelfbewust is. Die begrijpt dat vechten een duel is en dat elke tegenstander respect verdient en die je respectvol benadert. Maar jij wilt wel winnen! Dat is de mentaliteit!
Hoe jouw trainers nu met je omgaan weet ik niet, maar ik verwacht van hen, als zij goede trainers zijn, dat zij dan ook bereid zijn om naar jou te luisteren als jij vindt onrechtvaardig behandeld te worden. Dat ze ook eens de zaak vanuit jouw standpunt bekijken.
Een goede leraar is niet een leraar die geen tegenspraak accepteert! Geven en nemen.
Je komt hier steeds terug als je vindt dat een reageerder dingen komt vertellen die niet kloppen. Op zich is dat goed, maar soms merk je dat het niet aankomt en dan stop je beter.
Via jou heb ik kennis gemaakt met een wereld die mij totaal vreemd is. Dat is het aardige van dit forum. Ik vond het interessant jou hier te hebben leren kennen en ik hoop dat jouw dromen uitkomen. Zorg wel voor een plan B!