Dag jongen, Zo te zien heb jij er behoefte aan om te vertellen wat er in je omgaat en hoe jij in je vechtsport en in het leven staat. Ik denk dat er bij de mensen waar jij dagelijks mee omgaat niet veel zijn waar dat mee kan.
Soms als je echt eerlijk met iemand praat dan moet je ook je zwakke kanten en je twijfels laten zien, maar dat is niet acceptabel. Niet voor jou, niet voor je vader, niet voor je trainers. Jij moet altijd sterk zijn, van binnen en van buiten, dat moet! Jij bent sterk en stoer en niets stopt jou.
Gebroken kaak en gebroken neus en dan toch doorgaan. Aan de ene kant heb ik daar wel respect voor, maar aan de andere kant vind ik dat toch wel ver gaan. Wat voor soort iemand ga jij als volwassene worden als jij nu al die mentaliteit hebt? Hoe kijk jij naar anderen die geen vechters zijn, gewone jongens en gewone mannen, die wel eens weglopen?
Jij wilt altijd de beste zijn, waar het ook om gaat en dat is een goede mentaliteit om ver te komen in het leven, wat jij ook gaat doen. Die vechtsport is een optie en je hebt daar al zoveel in ge-investeerd dat je dat niet opgeeft. Jij wilt de top bereiken en daar heb je alles voor over. Letterlijk alles!
De top in Nederland is Rico en ik denk dat hij jouw voorbeeld is. Hij is ook wereldkampioen. Is dat waar jij naar werkt? Jouw einddoel?
Het probleem met sport, wat het ook is, dat is dat er op een gegeven moment altijd weer iemand komt die beter is. Zo is dat ook zo met dat MMA. Op een gegeven moment weet ook Rico dat zijn tijd voorbij is.
Ik heb wel eens een interview met hem gehoord en ik weet daardoor dat hij ook met andere dingen bezig is.
Of jij de top bereikt, dat weet je nooit zeker. Als je vandaag een kapotte kaak en neus geslagen wordt dan kan dat morgen weer gebeuren en erger. Jij kan incasseren, maar is de kunst als goede vechter niet om zo weinig mogelijk te incasseren?
Met jouw mentaliteit en vasthoudendheid kan jij alles bereiken wat je wilt maar altijd overal de beste in zijn is weer wat anders. Wat wel kan is dat jij door je kwaliteiten en je mentaliteit een goed leven kan hebben, ook als het niet met MMA te maken heeft. Je zet nu alle kaarten op dat vechten, maar ik hoop toch dat jij ook eens om je heen kijkt wat er nog meer is waar jij wat in kan bereiken.
Hoe jij nu, als jongen van 14, al zo fanatiek in dat vechten staat, dat maakt mij wel een beetje ongerust.
Waar gaat het echt om in het leven? Hoe kijk jij terug als je 80 bent? Wat heeft jou dan het meeste geluk gegeven? Daar gaat het om.