• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
Zoeken
LinkedInInstagramTikTokYouTube
Zoeken
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Sport, muziek, huisdieren en hobby
  4. Sport, muziek, huisdieren en hobby
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Fitness

22 jaar
2 kwartalen geleden
Bij het 'ouder' worden valt het op de kilo's er niet meer zo snel afgaan.
Vooral is mijn job voor statisch (bureauwerk).
Als hobby zwem ik nu 1x per week één uur non-stop.

Ik denk eraan om naar de fitness te gaan.
Doel is om vooral wat gewicht te verliezen (in combi met gezonder (kcal arm) te eten), de conditie te verbeteren en indien mogelijk toch wat spiermassa (niet veel) laten opbouwen. Ik kan nog 2 avonden hiervoor vrijmaken in de week.

Wat zijn de tips dat jullie kunnen geven, zonder gebruik te maken van 'producten'.

Met dank voor je sportieve tips!
3 reacties
22 jaar
2 kwartalen geleden
Nee, net niet gaan vasten: dan gaat je lichaam hamsteren, vet opslaan, en word je net dikker. Hetzelfde met junkfood waarin onvoldoende echte voedingsmiddelen zitten: de junk verteert niet en wordt opgehoopt, en je lichaam gaat ook nog hamsteren om toch maar iets binnen te krijgen. Dan word je blubberig, pafferig vet.

Verminder geleidelijk de hoeveelheid junk die je eet of snoept. Wel geleidelijk, anders word je mogelijk ziek van de plotse schok. Inplaats van suikersnoepjes, snoep natuurlijke dingen zoals druiven, noten, bessen, fruit, stukjes kaas, gedroogd vlees, niet-gesuikerd gebak (vb. broodjes, pistolets), radijsjes, worteltjes, tomaten, enz... Wat je graag eet. Eet alleen "volle" dingen: volle melk, volle kaas, volle yoghurt, volle boter,... Geen "light" rommel waar alle voeding uit verwijderd is. Zo krijg je veel echte voeding binnen: eiwitten, vetten, mineralen, vitaminen,...

Natuurlijk vet is niet slecht: dat verteert heel traag en geeft je lange tijd een gelijkmatige energie. Eiwitten ook. Dat is waarom de boeren vroeger als ontbijt "spek met eieren" aten, om genoeg energie op te doen om op het veld te werken. Eiwitten helpen bij spieropbouw en regeneratie van weefsel. Bij suikers krijg je een korte flutboost van energie, en daarna een leeg gat, met veel meer jojo-effect, dat is niet goed.

Ik heb een tijdje yoga gedaan, en vechtsport (ju-jitsu). Ik deed dat niet om af te vallen, ik ben slank genoeg, maar om gezonder te worden. Yoga maakt je lichaam soepel, evenwichtig, veerkrachtig en gezond, en het vereist meer inspanning dan je zou denken. Zoek eens wat poses op en probeer die. En vechtsport geeft natuurlijk veel meer kracht, want daar zit tijdens de opwarming heel veel krachttraining bij. En je leert jezelf verdedigen en je krijgt meer zelfvertrouwen.

Misschien kan je iets in die aard proberen? Wel iets dat je aantrekt en graag doet?
16 jaar
2 kwartalen geleden
ik zou gewoon in een kcal tekort gaan en wat kracht training doen en voldoende eiwit eten
23 jaar
2 kwartalen geleden
Op dit forum kom je wel meer topics tegen van jongens en meisjes die te zwaar zijn en daar een probleem mee hebben. Toen ik dus wat resultaten van wetenschappelijk onderzoek tegenkwam dacht ik dat dat wel interessant was voor de mensen die daar mee zitten.
In die artikelen, gebaseerd op dat wetenschappelijke onderzoek, wordt gesteld dat zwaarlijvigheid vooral een gevolg is van het soort voedsel dat je eet en dat de rol van fysieke inspanningen niet zo groot is. Ultra processed food wordt als de boosdoener gezien.
Ultra processed food is eigenlijk alles wat in supermarkten als fabrieksmatig geproduceerd en voorverpakt voedsel verkocht wordt. Dat voedsel is zo gemaakt dat je er van wilt blijven eten en bij de productie worden goedkope grondstoffen gebruikt om de prijs laag te houden.
Een van die grondstoffen in ultra processed food is fructose. Een vorm van suiker die in fruit voorkomt, maar ook gebruikt wordt bij de fabrieksmatige productie van voedingsmiddelen en dan kan het schadelijk zijn voor de lever.
Ook geharde vetten, ook transvetten genaamd, zijn heel slecht voor je gezondheid, slechter nog dan verzadigde vetten die je aders doen verkalken en dichtslibben.

Fitness is heel goed, dat geeft je een goed gespierd en gezond lichaam, maar je wordt er niet echt slanker door. Wel gezonder dus.
Het schijnt zo te zijn dat je vetgehalte in je lichaam moeilijk te verlagen is omdat er een soort geheugeneffect optreedt.
Een uur zwemmen per week klinkt wel aardig, maar het is natuurlijk niet genoeg. Probeer zoveel mogelijk jezelf te voet of per fiets te verplaatsen en eerder de trap dan de lift te nemen. Fysieke inspanningen moeten een onderdeel van je levensstijl zijn.
Minstens 6000 stappen per dag en flink doorlopen/fietsen. Je moet licht buiten adem raken.

Artikelen over dat onderzoek naar de oorzaken van zwaarlijvigheid kan je vinden:

Hier: https://www.independent.co.uk/bulletin/news/obesity-diet-exercise-healthy-lifestyle-b2789767.html

Hier: https://www.nature.com/articles/s41574-025-01143-7

En hier: https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/ultraprocessed-food-consumption-and-excess-weight-among-us-adults/5D2D713B3A85F5C94B0C98A1F224D04A

Kijk er eens naar en kijk eens kritisch naar wat je eet. Veel succes met gezonder en slanker worden!
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.