Nee, net niet gaan vasten: dan gaat je lichaam hamsteren, vet opslaan, en word je net dikker. Hetzelfde met junkfood waarin onvoldoende echte voedingsmiddelen zitten: de junk verteert niet en wordt opgehoopt, en je lichaam gaat ook nog hamsteren om toch maar iets binnen te krijgen. Dan word je blubberig, pafferig vet.
Verminder geleidelijk de hoeveelheid junk die je eet of snoept. Wel geleidelijk, anders word je mogelijk ziek van de plotse schok. Inplaats van suikersnoepjes, snoep natuurlijke dingen zoals druiven, noten, bessen, fruit, stukjes kaas, gedroogd vlees, niet-gesuikerd gebak (vb. broodjes, pistolets), radijsjes, worteltjes, tomaten, enz... Wat je graag eet. Eet alleen "volle" dingen: volle melk, volle kaas, volle yoghurt, volle boter,... Geen "light" rommel waar alle voeding uit verwijderd is. Zo krijg je veel echte voeding binnen: eiwitten, vetten, mineralen, vitaminen,...
Natuurlijk vet is niet slecht: dat verteert heel traag en geeft je lange tijd een gelijkmatige energie. Eiwitten ook. Dat is waarom de boeren vroeger als ontbijt "spek met eieren" aten, om genoeg energie op te doen om op het veld te werken. Eiwitten helpen bij spieropbouw en regeneratie van weefsel. Bij suikers krijg je een korte flutboost van energie, en daarna een leeg gat, met veel meer jojo-effect, dat is niet goed.
Ik heb een tijdje yoga gedaan, en vechtsport (ju-jitsu). Ik deed dat niet om af te vallen, ik ben slank genoeg, maar om gezonder te worden. Yoga maakt je lichaam soepel, evenwichtig, veerkrachtig en gezond, en het vereist meer inspanning dan je zou denken. Zoek eens wat poses op en probeer die. En vechtsport geeft natuurlijk veel meer kracht, want daar zit tijdens de opwarming heel veel krachttraining bij. En je leert jezelf verdedigen en je krijgt meer zelfvertrouwen.
Misschien kan je iets in die aard proberen? Wel iets dat je aantrekt en graag doet?