Dag vriend, Voor iemand van jouw leeftijd is het heel vreemd om te zeggen dat het leven je niet meer boeit. Hebben de teleurstellingen en de problemen die jij voor een deel jezelf op je hals gehaald hebt je zo ontmoedigd dat je geen toekomst meer ziet?
Je hebt fouten gemaakt, dat is zeker zo, maar van fouten maken leer je. Gaat wat moeizaam bij jou, dat is wel duidelijk, maar op een gegeven moment moet er toch een lichtje gaan branden. Het is het voorrecht van de jeugd om fouten te mogen maken, maar daar staat tegenover dat je er ook van leert en die fouten niet meer herhaalt.
Misschien dat als jij na je excuses die niet aanvaard werden had gevraagd of je toch mocht blijven en bewijzen dat je jezelf verbeterd had, dat het anders gelopen was, maar goed, daar is niets meer aan te doen ben ik bang.
De vraag is wat nu? Geef je het nu helemaal op en hoeft het leven voor jou niet meer? Dat zou heel erg zijn. Op jouw leeftijd ligt er nog zoveel voor je en zijn er zoveel leuke, spannende en mooie dingen te beleven, dat wil jij niet missen.
Niet alles is leuk. Er kunnen heel wat dingen fout gaan en je leven kan ook miserabel zijn zoals dat voor sommige mensen is. Omdat ze de verkeerde keuzes hebben gemaakt, of gewoon omdat ze geen kansen gekregen hebben. Maar hier in Nederland, in Belgie, kan iedereen die echt wil een goed leven hebben.
Er zijn een aantal dingen die ik mij afvraag als het om jou gaat. Je zit op school, hoe gaat het daar? Zijn de resultaten goed? Heb je daar vrienden waar je leuk mee om kan gaan? Of loopt dat daar allemaal ook niet zo best?
Hoe is het bij jou thuis en wat voort dingen doe jij in je vrije tijd en met wie?
Als je in een vervelende buurt woont met de verkeerde vrienden daar die jou verleiden de verkeerde dingen te doen, dan kan er veel mis gaan. Dan moet jij een sterk karakter hebben om overeind te blijven en je zelfrespect te bewaren. Hoe het thuis is kan dan veel uitmaken. Sommige ouders bemoeien zich veel met hun kinderen, andere denken van, je bent oud genoeg, ik heb het druk, dus zoek het verder zelf maar uit.
Je bent lid geworden van die voetbalclub. Dus dan neem ik aan dat je dat leuk vond. Sport is altijd goed, niet alleen voor je lichaam maar ook voor je mentaliteit. Jammer genoeg is dat verkeerd gelopen, maar misschien zijn er andere clubs, desnoods een andere sport.
Wat naar mijn idee goed voor jou zou zijn is scouting. Daar doen ze niet alleen leuke en spannende dingen met elkaar maar voeden ze je ook min of meer op tot een sociaal iemand die een goed lid van een team kan zijn. Ik ben bang dat jij scouting te kinderachtig vindt, maar zo iets zou toch wel goed voor jou zijn.
Uit wat je eerder vertelde begrijp ik dat jij je nog al snel slecht behandeld voelt en dan wraakzuchtige gevoelens krijgt. Je kan verkeerd behandeld worden maar dat kan ook een gevolg zijn van jouw eigen handelen. Denk voortaan eens na als je weer iets raars wilt gaan doen en vraag je af waarom die ander doet wat hij doet.
Je denkt misschien dat het leven vooral nemen en vechten is, maar beter is het vooral te geven. Letterlijk en figuurlijk. Wie geeft krijgt ook wat terug.
Ik hoop voor jou dat er mensen zijn die jouw wat vriendschap, liefde of misschien begrip willen geven. Naar iedereen schoppen maakt je een mens die niemand graag ziet en die uiteindelijk alleen staat. Van alleen zijn wordt je niet gelukkig. Van vriend zijn en vrienden hebben wel.