Allereerst aan TS, Je vraagt je af of jij er wat van moet zeggen dat die jongen te obsessief met zijn lichaam bezig is. Tegen wie zou jij daar wat over willen zeggen?
Zoals ik al eerder ergens anders zei, ik wordt behoorlijk misselijk van hoe ouders met hun kinderen omgaan en ploegmaten soms naar elkaar.
Het opvoeden van de kinderen is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de ouders. Daar kan jij als buitenstaander je niet zomaar mee bemoeien. Er zijn instanties, zoals Veilig Thuis, die kunnen onderzoeken en ingrijpen als er verkeerde dingen gebeuren binnen het gezin.
Je zegt dat die jongen obsessief met zijn lichaam bezig is en in jouw ogen is dat ongezond. Je vindt ook dat zijn ouders te streng zijn, maar wat is jouw maatstaf? Hoe het bij jou thuis gaat? Misschien voelt die jongen zich heel goed in hoe het met hem en bij hem thuis gaat. Heb je er wel eens met hem over gesproken? Je zou kunnen zeggen dat jij jaloers bent op hoe hij er uitziet, maar dat jij die discipline niet op zou kunnen brengen. Misschien vertelt hij er dan wat over hoe het is.
Dan andere jongen 13. Wat ze met jou gedaan hebben is behoorlijk lullig en die trainer zou ik dus ook een lul willen noemen. Dat jij wat dikker bent en misschien wat minder snel dan de anderen, dat zal zo zijn, maar je hebt net zo hard meegedaan bij de wedstrijden en bijgedragen aan het resultaat. Jij had dus gewoon recht om ook op die foto te staan.
Jou wegsturen was kwetsend en die opmerking over dat jij eten was gaan halen was dan ook een heel erg misselijke opmerking. Hebben je ouders die groepsapp gezien? Aanleiding om eens serieus met de clubleiding te gaan praten. Dit is echt heel onfatsoenlijk.
Jij doet aan sport, je doet je best neem ik aan, en als je dat wat aan de gevulde kant bent dan is dat juist iets wat te prijzen valt en juist heel goed is. Als je als trainer een ploeg begeleidt dan ben je er voor iedereen en moet je goed in de gaten hebben waar het uiteindelijk om gaat. Plezier hebben in de sport en als een team presteren. Ieder voor allen, allen voor iedereen. Dan moet je niet iemand gaan lopen afkatten op zijn uiterlijk maar juist prijzen als het goed gaat en stimuleren. Dat doet een goede trainer en een goede opvoeder.
Tegenwoordig heeft men het steeds over diversiteit. Dikke en dunne mensen, dat is ook diversiteit. Wat ook zo is, je bent nu 13 en aan het begin van de puberteit. Wat je vaak ziet is dat als een wat dikker iemand naar volwassenheid groeit dat vet wordt omgezet in spieren. Dat heeft met hormonen te maken. Of dat bij jou ook zo is weet je natuurlijk niet, maar door te sporten ben je op de goede weg.
De volgende keer, als ze je weer weg willen sturen, dan zeg je nee! en je blijft gewoon. Kom op voor je rechten!