• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Sport, muziek, huisdieren en hobby
  4. In hoeverre is afgetraind gezond?
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • Onze locaties
  • JOU Academie
  • Publicaties
  • Onze partners

Check onze socials

• Privacyverklaring
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

In hoeverre is afgetraind gezond?

13 jaar
3 maanden geleden
Misschien een gekke vraag maar in hoeverre is een afgetraind lichaam gezond. Ik heb best wel buikje. En schaam me hier ook wel voor. Maar in mijn voetbal team zit een jongen die is echt af getraind. Hij is hier veel te geforceerd op en zijn ouders zijn ook heel streng moet ik hier wat van zegge ?
3 reacties
23 jaar
3 maanden geleden
Allereerst aan TS, Je vraagt je af of jij er wat van moet zeggen dat die jongen te obsessief met zijn lichaam bezig is. Tegen wie zou jij daar wat over willen zeggen?
Zoals ik al eerder ergens anders zei, ik wordt behoorlijk misselijk van hoe ouders met hun kinderen omgaan en ploegmaten soms naar elkaar.
Het opvoeden van de kinderen is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de ouders. Daar kan jij als buitenstaander je niet zomaar mee bemoeien. Er zijn instanties, zoals Veilig Thuis, die kunnen onderzoeken en ingrijpen als er verkeerde dingen gebeuren binnen het gezin.
Je zegt dat die jongen obsessief met zijn lichaam bezig is en in jouw ogen is dat ongezond. Je vindt ook dat zijn ouders te streng zijn, maar wat is jouw maatstaf? Hoe het bij jou thuis gaat? Misschien voelt die jongen zich heel goed in hoe het met hem en bij hem thuis gaat. Heb je er wel eens met hem over gesproken? Je zou kunnen zeggen dat jij jaloers bent op hoe hij er uitziet, maar dat jij die discipline niet op zou kunnen brengen. Misschien vertelt hij er dan wat over hoe het is.

Dan andere jongen 13. Wat ze met jou gedaan hebben is behoorlijk lullig en die trainer zou ik dus ook een lul willen noemen. Dat jij wat dikker bent en misschien wat minder snel dan de anderen, dat zal zo zijn, maar je hebt net zo hard meegedaan bij de wedstrijden en bijgedragen aan het resultaat. Jij had dus gewoon recht om ook op die foto te staan.
Jou wegsturen was kwetsend en die opmerking over dat jij eten was gaan halen was dan ook een heel erg misselijke opmerking. Hebben je ouders die groepsapp gezien? Aanleiding om eens serieus met de clubleiding te gaan praten. Dit is echt heel onfatsoenlijk.

Jij doet aan sport, je doet je best neem ik aan, en als je dat wat aan de gevulde kant bent dan is dat juist iets wat te prijzen valt en juist heel goed is. Als je als trainer een ploeg begeleidt dan ben je er voor iedereen en moet je goed in de gaten hebben waar het uiteindelijk om gaat. Plezier hebben in de sport en als een team presteren. Ieder voor allen, allen voor iedereen. Dan moet je niet iemand gaan lopen afkatten op zijn uiterlijk maar juist prijzen als het goed gaat en stimuleren. Dat doet een goede trainer en een goede opvoeder.

Tegenwoordig heeft men het steeds over diversiteit. Dikke en dunne mensen, dat is ook diversiteit. Wat ook zo is, je bent nu 13 en aan het begin van de puberteit. Wat je vaak ziet is dat als een wat dikker iemand naar volwassenheid groeit dat vet wordt omgezet in spieren. Dat heeft met hormonen te maken. Of dat bij jou ook zo is weet je natuurlijk niet, maar door te sporten ben je op de goede weg.
De volgende keer, als ze je weer weg willen sturen, dan zeg je nee! en je blijft gewoon. Kom op voor je rechten!
22 jaar
3 maanden geleden
@Jongen 13:

Een beetje pesten is niet verkeerd: je moet immers wel de druk voelen om wat aan je buikje te doen. Als niemand er ooit iets over zegt, voel je de druk tot verandering niet. Dan is het heel moeilijk om jezelf te motiveren.

Terwijl een plat lichaam wel een meerwaarde heeft: het is gezonder. De kans op (blijvende) ziektes op latere leeftijd neemt enorm af. Hierdoor leef je langer en heb je ook meer jaren dat je onbezorgd kan leven.
Verder doet een plat lichaam veel voor je uitstraling: je maakt het jezelf makkelijker om een leuke vriendin/vriend te vinden, je maakt gemakkelijker nieuwe vrienden en je vindt ook gemakkelijker een goede baan. Gewicht zou geen rol mogen spelen, maar doet dit helaas wel: als een werkgever de keuze heeft tussen een slank persoon en iemand met overgewicht, kiest hij veel vaker voor die slanke persoon. Zelfs wanneer de dikke meer werkervaring en/of diploma's heeft.

Een beetje prikken door je coach en je teamgenoten heeft dus wel een meerwaarde. Je uit een groepsfoto editten, vind ik wel wat ver gaan overigens.

Tip: hou je gewicht gelijk de komende jaren. Dit is veel makkelijker dan echt afvallen. Door je groei de komende jaren, wordt de verhouding tussen je lengte en je gewicht beter, waardoor je dus slanker wordt per centimeter. Zo kan je naar een gezond gewicht toegroeien, zonder echt kilo's kwijt te hoeven raken.
13 jaar
3 maanden geleden
Hey ik heb ook best een buikje. In mijn voetbalteam zitten eigenlijk alleen fitte jongens. En de trainer maakt mij dan ook vaak belachelijk. Dat ik te dik en te sloom ben. De vorige wedstrijd maakte ze een overwinnings foto in de kleedkamer de meeste hadden hier hún shirt uit. Ik stond ook op de foto maar mij hebben ze weggehaald en in de groepsapp gestuurd met de tekst vetzeug was ff vreten halen.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA.