@M21. Je moet je er inderdaad op voorbereiden. Je lichaam laten wennen aan kou. Dat doe je zoals al eerder beschreven. Niet te snel willen maar rustig opbouwen. Aankomende periode zal nog te vroeg zijn, Zet je planning op de winter 2024/2025. Ik woon met mijn vriend in een 2 kamer appartement op de 14de etage. In huis staat de thermostaat nooit hoger dan 18 graden. Zijn wij thuis, dan zijn wij bloot, alleen een kimono aan. Als er bij jou in de buurt een saunacomplex zit, ga deze winter eens een paar dagdelen naar een naaktdag. (goedkope entree via bijv. vakantieveilingen, groupon, dagje weg) Ga je eerst zwemmen, daarna de sauna in, afkoelen in het zwembad en daarna je met een massage/schoonheidsbehandeling laten verwennen. In de winter lig ik bij zonnig weer en uit de wind, naakt een uurtje te zonnen op het balkon, al is het dan net onder 0. Even tijd voor me zelf, met een glas thee en een goed boek erbij. En koud heb ik het dan niet. Maar mijn lichaam is gewend aan kou. En dat is aan te leren. (zie bijv. ''de iceman'', Wim Hof) Maar je moet het opbouwen. Succes.