Ik ben eenmaal naar Amerika geweest, Miami, Washington en New York. Hoe duur het is wordt bepaald door hoe duur je het zelf wilt maken. Uiteraard is het niet goedkoop. Een retour ticket Amsterdam-New York kost bijvoorbeeld 535 euro zag ik, maar dan ben je nog niet waar je zijn moet neem ik aan. Overnachten kan je in YMCA Hostels tegen redelijke prijzen, maar toch ook niet goedkoop.
De vliegreis daar moet je je niet al te druk over maken. de reistijd naar New York is misschien vijf of zes uur, dat weet ik niet meer. Onderweg krijg je te eten en wat te drinken, je kan films zien, dus dat gaat allemaal vlug genoeg.
De veiligheid in de VS is echt geen probleem tenzij je in de verkeerde buurten komt, maar wat heb je daar te zoeken? In New York bijvoorbeeld mag je helemaal geen vuurwapen bij je hebben. 's Avonds in de metro kan wel oppassen zijn. Er waren speciaal afgebakende plaatsen waar je moest gaan staan als je op de metro wachtte, dan werd je in de gaten gehouden. Overdag is geen probleem.
Schietpartijen komen hier groot in het nieuws, maar in zo'n groot land gebeuren natuurlijk dingen. Hier lopen ook gekken rond die zomaar mensen dood steken of schieten. Ik heb mij geen moment onveilig gevoeld. De mensen zijn in het algemeen hulpzaam en aardig.
In Miami heb ik een excursie gemaakt naar de Everglades met zo'n propellerboot.
Wat heel interessant is om te bezoeken is Washington. Heel mooie sta en gebouwen. Tussen het Capitooll en het Witte Huis heb je de mall. Dat is een soort park met aan weerszijden allerlei musea die gratis te bezoeken zijn. Daar heb je ook het Smithsonian Institute, een technologie museum. Het Witte Huis kon je toen ook bezoeken, maar er stond zo'n lange rij dat ik dat maar overgeslagen heb.
In New York heb je Central Park waar ook Musea zijn zoals het Natuurhistorisch museum. Denk ook eens aan de dierentuin.
Natuurlijk bezoek je het Empire State Building en het Vrijheidsbeeld (Lady Liberty) heb ik ook bezocht. Er zijn binnen in twee wenteltrappen, een omhoog en een omlaag. (Elkaar passeren gaat niet).
In het hoofd kun je door de openingen in de diadeem naar buiten kijken.
Als je de nationale parken wilt bezoeken dan moet je natuurlijk een stuk verder reizen. In de staat New York heb je de Adirondacks. Een ruig gebergte wat ook toeristisch te bezoeken is.
Wat aardig is, de hoofdstad van de staat New York is Albany. Dat heette vroeger Beverwijk. De Nederlanders ruilden daar bevervellen met de indianen om bontmutsen van te maken. In de vlag van New York is zie je nog de oud Nederlandse kleuren oranje wit blauw, verticale banen, het zegel op de vlag heeft molenwieken, bevers, een matroos en een indiaan.
De vlag van Albany is ook oranje wit blauw, maar met horizontale banen zoals de Nederlandse vlag, met een boer en een indiaan in het zegel.
Je kan ze kopen als souvenir om in je kamer op te hangen. Kan iedereen zien waar je geweest bent. ;-)
Als je de andere nationale parken wilt bezoeken zal je wat verder moeten reizen. Je kent mensen daar, dus het hangt ook af van waar die mensen wonen als je daar gaat logeren. Veel Nederlanders wonen in Michigan tegen de Canadese grens. Dat is vooral een landbouwgebied en misschien minder interessant.
Reizen door de VS kan met het vliegtuig, de trein en de Greyhound bus. De afstanden zijn heel groot, dus in de bus zit je wel even, maar je ziet wel meer dan met het vliegtuig.
Het is de moeite waard, maar neem een Visa creditcard en begin te sparen.