Ik heb verschillende treinreizen door Europa gemaakt in mijn eentje. Hierbij mijn tips:
- Neem zo min mogelijk bagage mee en gebruik een rugzak.
- Ikzelf gebruik wel eens het vliegtuig voor de helft van de reis. Ik gebruik Google Flights om vluchten te vergelijken en ik baseer mijn bestemming daar vaak op. Zo heb je geen heen of terugreis die ook nog tijd in beslag neemt (Ik heb vorig jaar een enkele vlucht naar Kopenhagen voor 13 euro gekocht, dus de bestemming werd Denemarken!).
- Een 'kleine rugzak' (ik kan daarin makkelijk een week aan kleding meenemen) kan gratis mee met bijvoorbeeld Ryanair dus bijbetalen voor bagage is niet nodig.
- Ik gebruik vaak de app van het spoorwegbedrijf in een bepaald land voor tickets en tijden. Die download ik vooraf (en vul zeker ook vooraf alvast informatie in voor een klantenaccount).
- Zorg dat je op meerdere manieren kan betalen (Cash (neem op voorhand al wat vreemde valuta mee van dat land), debit card, credit card, PayPal etc).
- Ikzelf maak een globale planning, maar ik boek alleen de eerste nacht of 2 nachten van te voren. De rest boek ik pas als ik zeker weet dat ik ergens aankom via de Booking.com app gewoon vanuit de trein (als je dit gebruikt zorg dat je op verschillende manieren kan betalen (debit, credit en PayPal). Het geeft mij stress om ergens op tijd te moeten zijn, zeker bij vertragingen en hierdoor heb je flexibiliteit.
- Zorg ervoor dat je een reisverzekering hebt, er kan altijd iets gebeuren.
- Ik neem mijn Dopper overal mee naartoe en vul die vaak in het hotel voor ik wegga. Zorg ervoor dat je altijd water bij hebt.
- Wees niet bang om alleen dingen te doen zoals alleen in een restaurant eten. Ik neem vaak een boek mee om de tijd te doden tot het eten wordt geserveerd.
Ik hoop dat dit je helpt. Veel plezier!