• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie

Er wordt veel gezocht naar

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Vakantie
  4. Begeleiding op kamp
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Begeleiding op kamp

15 jaar
4 weken geleden
Hoi mensen
Heeft iemand ervaring met het begeleiden van van kinderen op kamp? En die weet wat best kan doen met Kinderen die in bed plassen ervaring
- Advies over jongens en meisjes die in bed plassen
11 reacties
22 jaar
2 weken geleden
Ik zou zeker adviseren een luier aan te doen. Beter een natte luier dan een nat bed, dat kan heel gênant zijn namelijk. Je kunt met de bedplasser afspreken dat hij of zij de natte luier in bed uitdoet en onderin de slaapzak legt, dan kan de leiding die ophalen als niemand er is. Volgens mij plassen jongens wel vaker in bed dan meisjes.
18 jaar
2 weken geleden
Meestal krijgen begeleiders van een kamp wel alle informatie over kinderen die last van bedplassen hebben, sommige schamen zich er zoo voor dat ze het alsnog niet melden aan de leiding.
Dan steun geven en troosten als de boel nat is sochtens.

Ik zou als leiding als ik wist van kinderen die in bedplassen ze wel bij elkaar in de buurt laten liggen. Ik ben nog geen leider geweest maar sinds mn 17e ben ik best wel zorgzaam geworden. Ik heb andersom met begeleiding te maken gehad.

Ik heb veel last van bedplassen gehad en niet altijd luiers of broekjes gebruikt. In die tijd had ik een kamp van groep 8, ik wist toen al vanmezelf: ik plas misschien 1x in de 2 maanden in bed. Dus ik had niks gemeld voor kamp. Ik dacht de kans is heel klein dat het op kamp gebeurt. Toen waren we op kamp en plaste ik volledig in bed de eerste nacht. De leiding reageerde wat hard erop door mij alleen op een kamer te laten slapen vanaf de 2e nacht. Alleen.

Kamp daarna in brugklas 1 voor het eerst een luier en overlegd met de leiding. Dat was een kamp die douchen had. Daarin kon ik m'n luier omdoen en afdoen omdat er een afvalbak instond. Ik droeg er een pyjama overheen om niks te laten zien. Ik sliep perfect. Sochtens werd ik walker van de 30 klasgenoten in dezelfde zaal. Dan bleef ik nog even zitten in bed met de dekens over me om te grappen met klas en voelde me droog. Daarna wist ik dat ik elke ochtend douchen moest. Dus dan liep ik tussen de klasgenoten door met mijn luier onder de pyjama en voor het zicht was die pyjama altijd 100% droog met mijn kleding voor die dag in de armen. En in de douche zag ik pas of in geplast had in de luier en hoe erg. Luier af en douchen.

14 jaar
2 weken geleden
Hoi. Ik doe snachts ook nog in mijn broek, maar alleen pipi. Op schoolreis doe ik in het toilet een luier aan, en daarover een spannend volleybal broekje. En dan een losse pyjama met een heel drukke print. Zo zie je er echt niets van. Ook niet smorgens als hij nat is. Daarna doe ik hem in toilet uit en ik gooi hem daar in de vuilbak. Ik neem genoeg luiers mee en ik verstop die in een vuilzak in mijn tas en daar een paar vuile sokken bovenop. Dat ziet ook niemand.

Onze klasleraar wist het ook, en hij zorgde ook voor genoeg extra luiers voor het geval dat. Bij mij weet niemand anders het, denk ik.

Vorig jaar hadden nog een paar meisjes van onze klas op schoolreis in hun bed geplast, maar die hadden geen luier aan. Eigenlijk deed niemand daar meoilijk over. De meesten zeiden dat ze het soms ook hadden. Dus ik denk hoe gewoner je doet, hoe minder erg het is.

Plas jij zelf ook nog in bed?
15 jaar
2 weken geleden
hey hebben jullie nog meer tips
-als een meisje een luier draagt, of in luers heef geplast wat best kan doen
of de bed nat is ? of ze geen luier bij zich heeft
22 jaar
4 weken geleden
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar wel gehoord van vriendinnen die in bed plasten:
- Op schoolreis werden de meisjes die in bed plasten, samen in een kamer gelegd, of soms met hun beste vriendinnen die ervan wisten. Dan was het geen probleem. Dit was in hotels met aparte kamers op sneeuwklassen.
- In slaapzalen deden ze hun luier of pull-up aan in het toilet, onder een losse, dikke pyjama, en daarover een strak sportbroekje, zodat je er niets van zag.
- Bij een goede vriendengroep konden ze er gewoon over spreken, iedereen wist het. Het was net zoiets als allergie, of een bril dragen. Niemand maakte er een probleem van. Ik zou dat het beste vinden, denk ik, maar het gaat alleen in heel goede groepen met goede sfeer. Niet op schoolreis.

Misschien kan je dat ook proberen? Maar eerst goed overleggen met de andere begeleiders, en met de ouders en die kinderen zelf. Wat willen die, en wat vooral niet, zodat het niet als een schok komt. En wat zijn de regels, wat mag en wat niet?
18 jaar
4 weken geleden
In principe hoeft in bed plassen niet te gebeuren. Je kan misschien snachts er een keer extra uit om te plassen en savonds voor het slapen gaan plassen maar als dat niet werkt of nog onzeker is, is een incobroekje wel verstandig. Ik vond fijn dat ikzelf al wist vanuit huis wat ik doen moest. Niet op kamp gaan met de kans dat ik een bed nat plas. Ik gebruikte thuis al luiers. En toen kwam kamp en de begeleiding op kamp had zoiets van ooh je gebruikt luiers? Dat is niet zoo vreemd. Goed dat je de bedden droog houd.

Maar ik ben zeldzaam denk ik, ik heb aangeboren dat ik het erg moeilijk kan ophouden. Ik droeg op de basisschool en middelbare school incontinentie materiaal.
15 jaar
4 weken geleden
Hoi mensen
Ik ga voor de eerste keer mee als bergleider Kunnen jullie nog advies geven (als een een meisje in bed heeft geplast wat ik voor haarzelf het best doen,
Als een meisje een luier draagt waar kan ze het de luier aandoen, ze wil namelijk niet dat de vriendin haar zien , en als ze er heeft geplast waar kan ze de natte luier uitdoen en weggooien
22 jaar
4 weken geleden
Ik denk dat je best contact opneemt met jeugdbewegingen in jouw buurt, en daar vraagt hoe zij dat doen? Je moet wel minstens EHBO kennen, zodat je weet wat doen bij verwondingen. Voor de rest weet ik eigenlijk niet.
12 jaar
4 weken geleden
we moesten altijd een lijst invullen met bijzonderheden zoals allergie, medicijnen, bedplassen zodat ze dat weten. het gebeurde weleens dat een bed nat was en dan werd dat bed weggehaald om te drogen en dan een ander bed neergelegd of gebruikt en als er geen ander bed vrij was mocht je bij de leider in bed als je weer schoon was.
22 jaar
4 weken geleden
Ben meerdere keren begeleider geweest van jongeren op een zomerkamp en ja, daar zitten er altijd wel een paar tussen die in bed plassen.

Ik benoemde in zijn algemeenheid dat het veel meer voorkomt dan iedereen denkt, zeker in een vreemd bed en vreemde omgeving. Dat het heel goed mogelijk was dat het thuis wel lukte, maar hier in een vreemd bed en vreemde omgeving net niet.

Verder benoemde ik altijd dat er hulpjes aanwezig waren en dat diegenen die dat wilden mij konden appen voor deze hulpjes. Ook als ze zelf al hulpjes hadden meegenomen, maar deze bleken niet voldoende te helpen of het was te weinig, konden ze mij appen. Duidelijk maken dat er altijd meer hulpjes zijn: incobroekjes is niet het enige hulpje. Er bestaat ook incomaandverband/incoplakkers voor jongens, er bestaat ook een speciale trainingsbroek die plas opvangt. Deze kan dan als slaapbroek worden gedragen, etc.

Verder meedenken met de jongere. Waar en wanneer verwissel je je incobroekje en wat doe je daar vervolgens mee? Waar gooi je deze weg zonder dat iemand het ziet, etc.

Vooral de jongere serieus nemen en met hem/haar meedenken, dat is het belangrijkste. Zorgen dat hij/zij een leuk kamp heeft, zonder schaamte en onzekerheid.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.