Hallo TS,
Waar wil je precies tips voor? Je gaf aan dat je een autisme-test hebt gedaan en dat die binnen twee minuten klaar was. Was dat een officiële test? Wat ik weet van een autisme-traject is dat je zelf vragenlijsten moet invullen en dat anderen die jou goed kennen, ook vragenlijsten over jou moeten invullen. Soms wordt er een IQ-test afgenomen, en je praat over wat je dwarszit en waarbij je graag hulp wilt. Dat is dus niet binnen twee minuten klaar.
Ik ben zelf ook autistisch, maar ik ben gediagnosticeerd toen ik jong was, dus ik herinner me daar niet veel van. Een diagnose-traject verschilt sterk, afhankelijk van of je jong bent, adolescent, of volwassen.
Het is goed dat je bezig bent met het lezen van literatuurboeken, dat verbetert inderdaad je woordenschat. Vroeger was ik slecht in Nederlands en Engels, terwijl mijn rekenniveau op gymnasium-niveau zat. Door veel te lezen is mijn taalniveau enorm verbeterd. Ik ben sinds kort bezig met het leren van Spaans, omdat het me handig lijkt; het is immers de vierde meest gesproken taal in de wereld.
Bij autisme komt vaak een disharmonisch profiel voor. Dat betekent dat er een verschil van meer dan 15 IQ-punten is tussen het performale en verbale deel. Vaak is de verwerkingssnelheid bij autisten ook trager, maar als ze langer de tijd krijgen, kunnen ze het probleem wel oplossen.
Ik werk zelf in de horeca. De eerste paar keren dat ik daar werkte en iemand contant betaalde, deed ik lang over het wisselgeld uitrekenen. Mensen keken dan naar mij, en dat vond ik heel stressvol, waardoor het rekenen niet goed lukte. Terwijl, als ik zo'n som in mijn eentje kreeg, ik het binnen een paar seconden oploste. Ook ben ik heel slecht in spelletjes met tijddruk, omdat het voor mij veel tijd kost om op de juiste woorden te komen. Maar een schaakpotje van een minuut kan ik wel goed.
Soms doe ik ook domme dingen. Bijvoorbeeld, mijn rij-instructeur zei dat ik met twee wielen op de stoep moest staan. Ik wist niet of dat de twee voorste wielen moesten zijn of één voorwiel en één achterwiel. Nu weet ik dat het beide wielen aan één zijkant waren, om aan de zijkant te parkeren.
Een andere keer, waar ik me heel erg voor schaamde, was toen een vriend zijn verjaardag vierde. Hij vroeg of ik een shotje wilde. Hij weet dat ik geen alcoholische dranken drink, dus vroeg hij of ik een shotje Fristi wilde (hij staat bekend om zijn wodka met Fristi - klinkt heel smerig, als je het mij vraagt). Ik zei ja, maar wat bleek, we moesten wachten om te proosten. Het was buiten, met verschillende groepjes. Toen iedereen ging proosten, had ik het al op. Ik schaam me daar erg voor en ik denk dat hij het ook doorhad. Ik durf er niks over te zeggen, bang dat ik het erger maak. Helaas pieker ik vaak over dit soort dingen.
Overigens weet ik niet of ik hoogbegaafd ben, want ik heb nooit een officiële IQ-test gemaakt. Ik ben wel benieuwd naar dingen die jij doet of zegt die dom zijn. Zou je dat met ons willen delen?