Oké, dus ik heb zó veel verschillende ervaringen, "beperkingen" E.D., waarschijnlijk waarop hoogbegaafdhied ook nog eens op zit.
Even over wat ik meemaak/meegemaakt heb (best lang, onderaan staat wat ik heb enzo):
Ik denk 24/7, verhalen tot aan (constante) vragen, tot aan ideeën die oppoppen, enzovoort.
Ik zit al 4 jaar niet meer op school, ging naar de vmbo-gt zooi, waar ik eigenlijk helemaal niets deed, en de hele tijd vroeg om iets van de HAVO dan. Dat boeide ze helemaal niet, en kreeg ik dat dus niet.
Nou, hier komt ook nog het contact tussen klasgenoten bij bovenop: meestal maar 1 óf 2 klasgenoten begrepen me, en werden dan 'vrienden'. Dit laatste geldt eigenlijk voor bijna elke plek waar ik kom; altijd zit er maar 1 of 2 personen dan een beetje "op mijn niveau"; waar ik dan redelijk mee kan praten, die ik begrijp, hun mij ook. Over het pestverleden ga ik het niet eens hebben.
En ook wat ik heb: Ik lees dan, van welk vak of onderwerp dan ook, wat ik moe(s)t doen, en begrujp het 9/10x direct, dit doordat ik verschillende dingen aan elkaar knoop binnen een paar secondes ofzo? Wat soms zo vaag voelt.
Als ik iets niet begrijp, en het interesseert me redelijk of het is zo onduidelijk, dan "moet" ik het weten en VOLLEDIG begrijpen (tot elk detail).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
En dus, bij een IQ-test komt er "gemiddeld" uit;
Maar dit komt waarschijnlijk door mijn 'fantastische' verleden, een hersenoperatie; hier zijn mijn woordenschat/begrijpend lezen én deels mijn geheugen licht aangetast.
Én is het dan héél toevallig dat ik precies, ALTIJD, op die punten laag scoor (iq-test, cito's e.d.), ook die vakken. Maar bij alle andere onderdelen dat ik bovengemiddeld tot hoog scoor? Dit valt mij dan op.
Ik heb trouwens van alles:
Epilepsie, autisme, (wat ik dus al een tijdje speculeer: hoogbegaafdheid?),
En wat er nog 'los van staat': perfectionisme & faalangst.
Ik zit hier al jaren mee, maar ik heb het gevoel dat dóór die hersen operatie, juist laag scoor. Waardoor ik nu héél onzeker ben over wat ik doe, hoe ik het doe, en wat ik wel kan zeggen. (Hiermee óók dus wel of niet kan/mag zeggen dat ik hoogbegaafd ben bijv.)
Ik kan trouwens met hoogbegaafden, 'zwakbegaafden', en mensen met autisme, héél goed omgaan? Want ik begrijp snel bepaalde 'codes' -> verbanden tussen van alles en nog wat.
Ik hoop dat mensen dit begrijpen, zichzelf kunnen herkennen in dit verhaal. En dat ik hopelijk 'antwoord krijg' van mensen met hetzelfde. Want ik voel me over dit onderwerp best klote, constant weer.