• Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • JOU Academie
LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Forum
  • Wat kun je doen?
  • Video's
  • Thema's
  • Locaties
  • Over ons
  • Voor ouders
  • Voor professionals
  • Werken bij JOU
  • Contact
  1. Home
  2. Forum
  3. Leven met een beperking
  4. Van alles wat. Beperking(en) en hoe hiermee omgaan
Vorige pagina
WhatsApp

Heb je vragen of wil je gewoon iets kwijt?

Ons team is er voor je. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de activiteiten die wij organiseren. Maar zeker ook als we je kunnen helpen met je school, stage of bijbaan. Of als er gedoe is: online, met vrienden, thuis of op school. Laat het ons weten.

App met onsKom bij ons langs

doe mee & ontdek

• Activiteiten
  • Stel anoniem je vraag
  • Kom bij ons langs
  • Video's

Meer over jou

• Over ons
  • Werken bij
  • JOU Plekken
  • JOU Academie
  • Onze partners

Check onze socials

LinkedInInstagramTikTokYouTube
  • Privacy policy
  • Cookies
  • Klachten en bezwaar
  • © 2026 Jou
Vorige pagina

Van alles wat. Beperking(en) en hoe hiermee omgaan

20 jaar
3 weken geleden
Hallo, nou, ik heb zelf dus 'wat beperkingen'.

En niet maar 1, maar dus 3, tegelijk,

Het gaat om de beperkingen:

1. Autisme,
2. Hoogbegaafdheid,
3. Epilepsie,

Deze 3 dingen, die spinnen óók nog eens lekker met elkaar om, wat dus ervoor zorgt dat ik juist weer meer epileptische aanvallen krijg.

Ik heb epilepsie dus weer na 12 jaar, op mijn 18e teruggekregen. Autisme en hoogbegaafdheid kwam ik óók tevens op mijn 18e achter.

Maar goed, deze 3 dingen heb ik dus dagelijks, die me soms wellicht tegenhouden. Waaronder vrienden maken.

Dit omdat ik compleet anders denk dan 'de gemiddelde persoon'.

Én mede hierdoor heb ik ook nooit een relatie gehad, terwijl anderen dat wel al hebben gehad, dit vind ik gewoon klote. Eigenlijk het amper tot niet hebben van vrienden is óók niet leuk. Ik heb 2 vrienden, die 'hebben beide ook iets', wat mij niets uitmaakt, maar sommigen dus wel.

Maar goed, óók op school had ik altijd last van 'geen vrienden hebben', én dat school óók nog lastig ging, door van alles en nog wat.

Maar dus, dit hele verhaal verteld eigenlijk wel hoe alles 'in elkaar zit', ondertussen. En wil eigenlijk vragen om dingen, én dat is:

1. "Wie heeft ook 1 van deze 3 dingen, of kind iemand die dit bijvoorbeeld heeft?"
2. "Hoe kan ik soortgelijken vinden?"

Én wat ik dus wellicht kan doen om mensen te vinden die mij écht & wel begrijpen (óók meiden, want dat lukt ook moeilijk), dit gewoon voor meer contacten O.A., ik heb dat écht nodig.

Alvast bedankt voor het lezen voor dit hele bericht.
3 reacties
15 jaar
3 weken geleden
Hoi Ts ik herken mezelf een beetje in jou zelf ook autisme (moeite met leren zit ook op een andere school daarvoor) Maar op school ook een hele lieve leuke knappe en gezellige jongen leren kennen. Sinds een kleine maand speelt er al wat meer tussen ons deze week onze
eerste date gehad. Wat vooral heel spannend voor hem was (D die leuke jongen heeft door zijn autisme veel moeite mensen te vertouwen) Maar heel langzaam gaat het goed tussen ons.

Ik hoop voor jou dat het ook goed komt groetjes J
18 jaar
3 weken geleden
Ik herken alles, autisme, hoogbegaafd maar ik heb geen epilepsie. Heb wel altijd problemen met mijn blaas gehad.
23 jaar
3 weken geleden
Dag TS, Je hebt een aantal beperkingen zeg je. Een daar van is hoogbegaafdheid maar mij lijkt dat eerder een geschenk dan een beperking. Is dat iets dat door een deskundige is vastgesteld of ben je uit jezelf tot die conclusie gekomen?

Datzelfde geldt voor dat autisme. Er zijn vele soorten autisme, daarom spreekt men van een autismespectrum. Bij jou hindert het je om vriendschappelijke contacten te maken en te onderhouden.
Wat je vaak ziet in zo'n geval is dat het ontbreekt aan emotionele empathie. De autistische persoon herkent de emoties niet die op een non-verbale manier worden geuit. Sommigen hebben aan een half woord genoeg om te zien hoe iemand zich voelt en weten dan op de juiste manier te reageren. Jij hebt daar dus wat moeite mee, ga ik van uit, zodat er niet een klik ontstaat. Ze vinden jou een beetje vreemd en je reageert niet zoals de ander verwacht. Jij herkent de signalen niet.

Sommige autisten hebben niet echt behoefte aan een intieme of vriendschappelijke relatie, maar jij dus wel.
De vraag is, ontmoet jij regelmatig iemand waar je wat closer mee zou willen worden, vriendschappelijk of wat verder gaand, en hoe pak je dat dan aan?
Mensen vinden het fijn als iemand belangstelling toont. Het hangt er natuurlijk van af in welke situatie die ontmoeting plaatsvindt, maar je zou een vraag kunnen stellen, afhankelijk van waar je bent en wat je daar doet, en dan daarna wat over jezelf gaan vertellen. Wat doe je, waar hou je van, en zo ontstaat een gesprek. Je mag ook best vertellen, denk ik, dat je wat moeite hebt hoe om te gaan met sociale situaties. Nodig de ander uit om niet zijn of haar mening voor zich te houden. Vind je mij raar? Verberg je gevoelige kanten niet.
Als autist kan je niet er van uitgaan dat je instinctief weet hoe jij in een bepaalde situatie moet reageren. Als het emotionele tekort schiet dan gebruik je daarom de ratio. Rationele empathie noemen ze dat. Probeer je in te leven in hoe de ander naar jou kijkt en wat voor emoties jij bij die ander oproept en reageer daar dan op. 'Als ik hem/haar was, hoe/wat zou ik dan denken?'

Jij moet dus een strategie bedenken om contact te maken met iemand die jou aanspreekt en je afvragen, wat wil ik eigenlijk? Over die gewenste contacten met meiden bijvoorbeeld, waar gaat het je om? Om de seks of wil je echt een wat duurzamere relatie?

Autisme maakt dingen soms wat lastiger maar het heeft soms ook pluspunten.
Op de BBC zie je wel eens een programma over natuur dat gepresenteerd wordt door iemand die ook autistisch is. Hij heeft bovendien nog een spraakgebrek, wat moeite met de r. Het heeft hem niet tegengehouden. Niet wat zijn ambities betreft en ook niet wat relaties betreft.

Die epilepsie is natuurlijk heel vervelend. Ik weet dat daar behandelingen voor zijn maar of het helemaal te onderdrukken is weet ik niet. Wie daar mee geconfronteerd wordt schrikt wel even.
Soms wordt een aanval getriggerd door een extern iets, soms komt het gewoon onverwacht.
Je kan dat als een beperking zien en het kan je wel beperken natuurlijk, maar het is iets waar je me moet leven en hopen dat er nu of in de toekomst behandelingen worden gevonden. Soms schijnt een ingreep in de hersenen effectief te kunnen zijn. Je staat vast onder medische controle daarvoor en daarom kan ik je alleen maar het beste toewensen.

Voor de rest, ga niet uit van wat jij als beperkingen ziet maar ga uit van je sterke punten. Kijk naar wat jij wilt, professioneel en emotioneel, en zoek de weg om daar te komen.
Plaats je reactie

Vul minimaal 3 karakters in.

@

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

@

Je e-mailadres wordt alleen gebruikt om je deze mails te kunnen sturen en nergens anders voor. Je kan je altijd weer afmelden via een link in de mail.

Ik heb de privacy-informatie gelezen en ga ermee akkoord

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA.