Jongen 17, allereerst geen situatie is gelijk denk ik, maakt grot verschil als je in een gesloten of vrije inrichting zit,ik was veroordeelt tot jeugd detententie 14 week.Zat niet echt in een cel maar zit/slaapkamer alleen met tralies,overdag was je vrij,sommigen gingen naar school/dagbesteding,lag aan het delict. s'avonds om 9 uur werd je ingesloten en s'morgens om 7 uur er uit.Wat scheren betreft dat mocht alleen met een apparaat en deed je op je kamer, verder we waren altijd ongeveer met 8 man bij de douches,allemaal in onderbroek,tandenpoetsen,dan een handdoek pakken,en naar de doucheruimte die gemeenschappelijk was,maar wel aparte sproeiers,je stond wel alleen maar zag elkaar wel bloot,maar daar wen je zo aan,is bij voetballen ook zo,dan hup alles in de wasmand,schone onderbroek aan,naar je kamer en aan kleden en naar de zaal voor ontbijt,je kleren werden gewassen,maar in de bergruimte stonden een aantal wasmachines en mocht je ook zaterdags je eigen kleren wassen,deed ik wel,samen met een andere jongen stopten wij ons wasgoed samen in de machine,in de droger,en zelf strijken.Handdoeken,washandjes waren gemeenschappelijk,dus die gingen na het douchen in de wasmand.Ik had een grote vrijheid overdag dus,alleen s,avonds na 9 uur werd je opgesloten,zat wel een knop waarmee je kon bellen,als je echt ziek was dan kwam er overleg en werd de deur niet op slot gedaan,kon je zelf naar de wc,of naar een begeleider lopen als je medicijnen of asperine wou hebben,maar geen vervelende dingen mee gemaakt,was ook niet zo als we in de douche waren dat er een bewaker bij stond,waren wel in de buurt maar op afstand,we voelden ons niet bespied,droegen ook onze eigen kleren,kort haar werd wel gewenst maar niet echt verplicht als het maar netjes was,alles was in overleg,zelf liet ik het wel kort knippen,maar had ook kort haar,maar een paar jongens hadden wel lang haar en dat mocht ook,nogmaals,leuk is het nooit,maar al met al vond ik het mee vallen,ligt aan je zelf ook wel,hoe jij je zelf gedraagt.