Beste TS, J22 geeft je een goed advies, laat het los en leef in het heden en kijk naar de toekomst. Gepest kan je het gevoel geven minder te zijn dan anderen. Na die middelbare school ben je verder gaan studeren neem ik aan en daar was het pesten voorbij. Ik lees dat je ook vrienden hebt die er voor jou zijn als jij dat nodig hebt. Dat alles moet je toch het vertrouwen geven dat het met jou wel goed zit en dat het die pesters waren die heel verkeerd bezig waren.
Toe dat meisje ontkende dat ze jou gepest had ben je in huilen uitgebarsten. Dat zegt mij dat jij een gevoelige jongen bent die op de middelbare school niet zo weerbaar was. Dat soort jongens, ook meisjes, worden vaak het doelwit van pesterij omdat ze niets terug kunnen doen.
Die ene jongen die jij ontmoet hebt en die zijn excuses heeft gemaakt is gaan beseffen dat hij je onrecht heeft aangedaan. Dat meisje weet heus wel wat er gebeurd is maar ze schaamt zich en durft de confrontatie niet aan. Dat betekent in feite dat jij sterker bent geworden dan zij.
Je zegt dat ze nu in een bar werkt waar jij graag komt en nu wil je die bar vermijden. Omdat je de confrontatie niet aandurft? In het verleden heb jij je niet verweerd tegen die pesterijen. Nu durf je alweer de confrontatie niet aan. Waar ben je bang voor? Ze is nu niet meer met die groep. Pesters voelen zich veilig in de groep, alleen dan durven ze. Feitelijk zijn het lafaards. Die ene jongen is niet laf, hij heeft de confrontatie aangedurfd. Dat meisje is nog steeds laf want zij durft dat niet. Zij is bang van jou.
Mijn advies, ga naar die bar, kijk haar aan en zeg: Ken je mij nog?
Dan kan ze verschillende dingen doen en dat kan van alles zijn. Zeggen dat ze niet weet wie je bent, zeggen dat ze je wel kent maar van pesten niets af weet, of zeggen dat je moet oprotten.
Bestel gewoon je drankje en als je daar bent, kijk dan af en toe eens indringend naar haar. Dat zal ze niet leuk vinden. Ga je daar met vrienden naar toe? Dan heb je wat morele steun en getuigen als ze raar gaat doen. En die brief? Vergeet het maar, dat zal echt niet bij haar aankomen. Blijf naar die bar gaan en iedere keer als ze jou ziet zal ze spijt hebben en zich schamen.
Ga verder met je leven. Studeer je nog? Ga verder met je studie. Het pesten is voorbij. Niet dat er in het bedrijfsleven niet gepest wordt, mensen kunnen zich uitermate minderwaardig gedragen. Probeer weerbaar te zijn en accepteer geen flauwekul. Misschien is een assertiviteitscursus een idee als jij je nog onzeker voelt.
Zorg dat je trots op jezelf kan zijn door gewoon goed te zijn in wat je doet. Dan ben je minder kwetsbaar.
Er is vriendschap in je leven, er wordt van je gehouden, je werkt aan een toekomst. Er is reden om met vertrouwen vooruit te kijken. Dat pesten heeft je veel pijn gedaan en je probeert het te verwerken door contact te zoeken met je pesters om genoegdoening te krijgen. Met die ene jongen is dat gelukt, maar pesters zijn lafaards. Het is maar de vraag of de anderen ook die moed hebben. Als je er nog eens een tegenkomt, kan je ze eens aankijken en zeggen dat je niets vergeten bent. Verder zou ik het maar laten.
Als jij straks ziet dat iemand gepest wordt, doe dan wat. Jij weet hoe dat voelt, jij kan helpen. Dat is je opdracht.