Soms helpt het om met de pesters in contact te gaan: hen rechtstreeks rustig vragen waarom ze dat doen? Wat ze daarmee proberen bereiken? Waarom is dat pesten nodig? Maar wel alleen als je zeker bent dat jij daar zelf rustig en stabiel bij kan blijven. Probeer hen in gedachten te zien als mensen met een probleem, niet als vijanden.
Wat ook helpt: als je een goede vriend of vriendin hebt, die je kan vertrouwen. En als je ergens alleen samen kan zijn waar niemand je kan horen, thuis of in een schuur of zo. Vraag aan die vriend(in) om tegen jouw te doen net als die pesters. Dus vraag om dezelfde woorden en dezelfde intonatie te gebruiken. Vraag om je uit te schelden: stom wijf, vuile jood, vuile rosse, hoer,... Al dat soort lelijks dat de pesters ook tegen jou roepen.
Spreek wel op voorhand goed af hoe je het gaat doen. En spreek woorden af om het begin en einde van die training aan te geven, waarbij je stopt. Vb. als je zegt "Einde oefening".
In het begin gaat die oefening pijn doen, zelfs als je weet dat het maar een spel is. Daar moet je doorheen.
Laat die vriend(in) verder doen. Er zullen misschien een hele hoop emoties bovenkomen, want al die nare herinneringen komen ook terug boven, soms van heel lang geleden uit je kindertijd. Maar blijf doorgaan. Op een bepaald moment zal plots alles van je afvallen. Je ontspant helemaal, en het raakt je niet meer. Ze kunnen je met die woorden niet meer kwetsen, het doet niets meer. En dan is voor de pesters de fun eraf. Immers, als ze jou niet meer kunnen raken, dan slaat hun gepest als een boemerang terug in hun eigen gezicht, en gaan ze zelf onderuit.
Hoe harder je zulke training doet, in gecontroleerde omstandigheden met betrouwbare vrienden, hoe stabieler je daarna in het dagelijks leven wordt.
Ik heb dat ook gedaan bij een soort assertiviteitstraining. Het was soms zwaar, echt heel zwaar, maar het heeft mij daarna wel heel goed geholpen. Maar ik ben daar wel vele dagen mee bezig geweest. Eerst deed iemand het bij mij, tot het mij wat beter ging en ik mij een beetje kon ontspannen. Dan deed ik bij die ander, tot die ook vooruit ging en zich wat ontspande. Je moet het telkens doen tot die ander zich ontspant en begint te stralen. Dan die ander weer bij mij, enzovoort, zo elkaar wederzijds sterker en sterker maken. Je kan afspreken hoe hard en hoe ver je mag gaan.
Zorg dat je tijdens zo'n training goed en gezond eet, extra vitaminen neemt, en veel slaapt, want het vreet enorm veel energie. Het is een soort mentale power-training en het vergt evenveel energie of soms nog meer dan lichamelijke training.
Je kan anderen moeilijk controleren of veranderen. Maar je kan wel gemakkelijker aan jezelf werken. Dus je moet jezelf stabieler en sterker proberen maken, tot je alles aan kan. Ik weet het, het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar dat is wel de beste weg.
Als je graag sport doet, zou een vechtsport zoals ju-jitsu, judo of karate ook goed zijn. Die maken je ook lichamelijk en geestelijk sterker en stabieler. Ju-jitsu is heel technisch, en je kan met weinig kracht toch tegenstanders uitschakelen, dus ook geschikt voor jongere of tengere meisjes. Ik heb dat ook een paar jaartje, maar nu geen tijd meer.