Dag meisje, In zekere zin is zelfmoord wel een uitweg, maar alleen voor jou. En wat bereik je er mee? Dat jij misschien wel 70 of meer jaren van je leven weg gooit en van alles mist. Vervelende dingen, maar ook leuke en fijne dingen. Je kan vriendschappen hebben, liefdes, kinderen misschien voor wie jij de belangrijkste persoon op aarde bent, en nog veel meer. Wil jij dat niet meer beleven?
Als jij niet meer leeft dan weet je niets meer en voel je niets meer maar de mensen die achterblijven, mensen die om je geven, die van je houden, zelfs voor mensen die alleen maar weten wie jij bent is het een van de ergste dingen die ze kunnen ervaren. Iemand verliezen door ziekte, door een ongeluk, dat kan je accepteren. Iemand verliezen door zelfmoord kan je nooit accepteren. Je gaat je zelf schuldig voelen.
Je kan zeggen, wat kan mij dat schelen? Ik geloof niet dat er nog een fijn leven kan zijn voor mij en verdriet van anderen daar weet ik toch niets meer van. Dat kan je zeggen, maar is dat eerlijk naar al die mensen die om jou geven?
Je werd gepest. Waarom? omdat die pesters iemand zochten die ze konden treiteren zodat zij zichzelf beter konden voelen. Pesters zijn vaak kinderen die zelf met problemen zitten. Ze proberen met dat pesten populair te worden en dan zijn daar altijd van die stomme koeien die mee gaan doen. Omdat ze bang zijn anders ook gepest te worden, omdat ze het misschien wel leuk vinden.
Ik kan mij voorstellen dat jij het vertrouwen in de mensen kwijt bent geraakt. Het doet ook jou je vertrouwen in jezelf verliezen. Je leeft in angst en je denkt dat jij minder bent dan anderen.
Je hebt het over elastiekjes en lange mouwen. Is dat omdat jij jezelf hebt zitten snijden en zijn die elastiekjes er voor om jezelf pijn te doen als je aan snijden denkt?
Je zegt dat je nu niet gepest wordt maar je bent bang dat het weer gaat gebeuren. Je durft jezelf niet te zijn.
Hoe uit zich dat? Ben jij stil en teruggetrokken? Praat je niet of bijna niet met klasgenoten?
Als jij wel jezelf zou zijn, wat is er dan anders dan hoe het nu is? Hoe gedragen je klasgenoten zich naar jou? Denken zij, dat is dat rare meisje, laat ze maar?
Naarmate je ouder wordt ga je ook volwassener worden. Dat geldt natuurlijk ook voor je klasgenoten. Pesten gaat dan minder voorkomen. Jongens en meisjes gaan aan andere dingen denken. Als je naar het MBO gaat zal je merken dat daar helemaal niet meer gepest wordt. Daar is een andere sfeer. Leerkrachten en leerlingen werken meer samen aan een doel, jullie opleiden voor een mooi diploma en jullie een vak leren. Pesten wordt daar niet geaccepteerd en had ook op jouw school niet geaccepteerd mogen worden.
Is zelfmoord een oplossing? Nee! je ontneemt jezelf zo veel mooie dingen. Er is misschien iemand die op jou wacht en voor wie jij het liefste meisje van de wereld gaat zijn. Jullie kennen elkaar nog niet, maar het gaat komen. Iedereen maakt dat mee, jij ook. Daar moet je over dromen. Dromen is goed, het helpt je door moeilijke perioden
Is er iemand waarmee je over jouw narigheid en onzekerheid kan praten? Heb je misschien vrienden of vriendinnen waar je leuke dingen mee doet en die naar je luisteren? Kijk vooruit. Pesten is iets dat heel veel jongeren meemaken, maar bijna altijd is het maar een tijdelijk iets. Jij wordt nu niet meer gepest begrijp ik. Misschien is het voor jou voorgoed voorbij.
Probeer vooruit te kijken en tegeloven dat het beter wordt. Er zijn altijd mensen die om je geven en blij zijn dat jij er bent.